This study aims to determine the opinions of pre-service chemistry teachers on the applicability of laboratory strategies, the purposes of their use, and the factors influencing strategy preference. The research was conducted through a phenomenological design, one of the qualitative research styles. The study includes 20 pre-service chemistry teachers enrolled at a state university in Ankara. A written questionnaire comprising three queries exploring the suitability of laboratory approaches, their objectives, and the determinants influencing the selection of approaches was employed for data collection. The opinions of the pre-service chemistry teachers were collected with the data collection tool 5 times during the implementation. The data was analyzed by content and descriptive analysis of the written responses. According to the research findings, 98.7% of the pre-service teachers believe the strategies are applicable or partially applicable. The lack of materials, crowded classrooms, unsuitable laboratories, and student level, as well as difficulties in classroom management, time limitations, safety issues, problems in achieving learning outcomes, and students' unfamiliarity with laboratory strategies, were cited by pre-service teachers as factors affecting the practical use of laboratories. Additionally, pre-service teachers applied laboratory strategies for learning, learning about science, learning about research, and skill development. Meanwhile, the other result of the study was that the factors for pre-service teachers to prefer laboratory strategies vary according to the acquisition, learning environment, learning outcomes, students, and chemistry topics. The study's findings again highlight the importance of exploring pre-service teachers' opinions about teaching in the laboratory.
Laboratory teaching strategies pre-service chemistry teachers purposes of use applicability preferences
Bu çalışmanın amacı, kimya öğretmen adaylarının laboratuvar stratejilerinin uygulanabilirliği, kullanım amaçları ve strateji tercihini etkileyen faktörler hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma türlerinden fenomenolojik desen kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmaya Ankara'da bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 20 kimya öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplamak için laboratuvar yaklaşımlarının uygunluğunu, amaçlarını ve yaklaşımların seçimini etkileyen belirleyicileri araştıran üç sorudan oluşan yazılı bir form kullanılmıştır. Kimya öğretmen adaylarının görüşleri, uygulama sırasında veri toplama aracı ile 5 kez toplanmıştır. Veriler, yazılı cevapların içerik ve betimsel analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adaylarının %98,7'si stratejilerin uygulanabilir veya kısmen uygulanabilir olduğuna inanmaktadır. Materyal eksikliği, kalabalık sınıflar, uygun olmayan laboratuvarlar ve öğrenci seviyesinin yanı sıra sınıf yönetimindeki zorluklar, zaman kısıtlamaları, güvenlik sorunları, öğrenme çıktılarına ulaşmada yaşanan sorunlar ve öğrencilerin laboratuvar stratejilerine aşina olmaması, öğretmen adayları tarafından laboratuvarların pratik kullanımını etkileyen faktörler olarak belirtilmiştir. Buna ek olarak, öğretmen adayları laboratuvar stratejilerini öğrenme, bilim hakkında öğrenme, araştırma hakkında öğrenme ve beceri geliştirme için uygulamışlardır. Bu arada, çalışmanın bir diğer sonucu da öğretmen adaylarının laboratuvar stratejilerini tercih etmelerindeki faktörlerin kazanımlara, öğrenme ortamına, öğrenme çıktılarına, öğrencilere ve kimya konularına göre değiştiğidir. Çalışmanın bulguları, öğretmen adaylarının laboratuvarda öğretim hakkındaki görüşlerinin araştırılmasının önemini bir kez daha vurgulamaktadır.
Laboratuvar öğretim stratejileri kimya öğretmen adayları kullanım amaçları uygulanabilirlik tercih nedenleri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 3 |