The aim of this study was to determine the writing errors made by primary school students in different text types in Turkish lessons. Research was conducted at all grade levels of a primary school in Harran, Şanlıurfa in the 2021–2022 academic year2021–2022. Data were collected through written documents obtained from 90 students in the form of written text, 116 students in the form of dictation, 71 students in the form of free written text, and 81 students in the form of writing based on comprehension, a writing error evaluation form, and a semi-structured interview form from 8 teachers. The data were analyzed using descriptive analysis. Because of the research, it was observed that students mostly had difficulty in free writing and writing texts based on comprehension in Turkish lessons compared with other writing genres at all grade levels. In the problems related to writing errors, writing of letters with extensions and confusing similar letters were observed in the first grade, not paying attention to the lines and indentation in the second grade, not leaving appropriate spaces between words and sentences in the third grade, and spelling and punctuation errors in general in the fourth grade. Teachers’ opinions on the errors made in text types, what kind of errors were made at the grade level, and how to eliminate these errors were shared. Teachers generally stated that students could make writing mistakes in all text types and that they had more difficulty in free writing and comprehension-based writing at all grade levels. Because of the study, it was recommended that students should perform regular writing activities to address writing errors, increase family support to overcome writing difficulties, popularize writing activities, and use writing activities such as keeping a diary
Araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin Türkçe derslerinde farklı metin türlerinde yaptıkları yazma hatalarının belirlenmesidir. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa’nın Harran ilçesinde bulunan bir ilkokulun tüm sınıf düzeylerinde; bakarak yazma metin türünde 90 öğrenciden, dikte türünde 116 öğrenciden, serbest yazma metin türünde 71 öğrenciden, anladığını yazma metin türünde 81 öğrenciden elde edilen yazılı dokümanlar, yazma hatası değerlendirme formu ve sekiz öğretmenden yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan verilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin en fazla serbest yazma ve anladığını yazma metin türlerinde zorlandıkları görülmüştür. Yazma hataları ile ilgili sorunlarda; 1. sınıflarda uzantısı olan harflerin yazımında ve benzer harflerin karıştırılarak yazıldığı, 2. sınıflarda daha çok satır çizgisi ve satır başına dikkat edilmediği, 3. sınıflarda kelimeler ve cümleler arasında uygun boşluk bırakılmadığı, 4. sınıflarda ise genel olarak imla ve noktalama hataları yapıldığı görülmüştür. Metin türlerinde yapılan hatalar, sınıf düzeyinde ne tür hataların yapıldığı ve bu hataların giderilmesine yönelik öğretmen görüşleri paylaşılmıştır. Öğretmenler genel olarak öğrencilerin bütün metin türlerinde yazma hatası yapabildiklerini, öğrencilerin bütün sınıf düzeylerinde serbest yazma ve anladığını yazma metin türlerinde daha çok zorlandıklarını dile getirmişlerdir. Yapılan yazma hatalarına yönelik, öğrencilere düzenli yazma çalışmaları yapmaları, yazma güçlüklerinin giderilmesi için aile desteğinin arttırılması, yazma etkinliklerini sevdirmek ve günlük tutma gibi yazma etkinliklerinin kullanılması önerilmiştir.
Anahtar Sözcükler: Türkçe Dersi, Yazma Becerisi, Yazma Hatası.
Anadolu Üniversitesinde Tez
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 23, 2024 |
Publication Date | March 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |