The aim of this study is to determine the prevalence of depressive symptoms according to Beck Depression Inventory (BDI) in the students of medical faculty; and to explore if having depressive symptoms is different according to class, demographic characteristics, cigarette, alcohol and substance use, dominant hand and exposed violence. The population of this crosssectional study is 265 students of 2006-2007 education period of Düzce University Medical Faculty. BDI implemented under supervision of researchers. The prevalence of students having depressive symptoms according to cut point of 17 of BDI was 18.8%. BDI points were higher in girl students, in initial classes, students who were coming from average income group
families and students who stated that they had been exposed to violence. None of the students who stated that they had been at the University of their dreams showed depressive symptoms. In girl students left handed girls were found having more depressive symptoms. Although low median scores of BDI at last term students, students of 3-6 th classes who were working at hospital showed higher depressive symptoms according to 10 cut point of BDI more than students of 1-3 rd classes concordant with literature. The fact of none of the students explaining they were at the university of their dreams showed depressive symptoms directed us to think that improving social and educational conditions of the university would reduce
depressive symptoms in students.
Bu çalışmanın amacı Tıp Fakültesi öğrencilerinde Beck Depresyon Ölçeğine (BDÖ) göre depresif belirti sıklığını ortaya koymak; depresif belirti göstermenin okudukları sınıfa, demografik özelliklere, sigara, alkol, madde kullanımına, baskın olarak kullanılan ele ve şiddete maruz kalma durumuna göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmaktır. Bu kesitsel araştırmanın evren ve örneklemini Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde 2006-2007 öğrenim yılında okuyan 265 öğrenci oluşturdu. BDÖ ve anket formu gözlem altında uygulandı. BDÖ 17 kesim puanına göre depresif belirtili öğrenci sıklığı %18.8 olarak bulunmuştur. BDÖ puanları kız öğrencilerde, ilk sınıflarda, orta gelir grubundaki ailelerden gelenlerde ve şiddete maruz kaldığını belirten öğrencilerde yüksek çıkmıştır. İdeallerindeki üniversitede okuduğunu belirte hiçbir öğrencide depresif belirti gösterilememiştir. Kız öğrencilerde solak olanların sağ elini baskın olarak kullananlara oranla daha fazla depresif belirti gösterdiği bulunmuştur. Son sınıftaki öğrencilerin ortalama BDÖ puanları düşük olmasına rağmen literatürle uyumlu olarak hastanede çalışan 4-6. sınıf öğrencilerinde, hastanede çalışmaya başlamamış olan 1-3. sınıf öğrencilerine göre BDÖ 10 kesim puanına göre daha fazla depresif belirti gösteren öğrenci vardır. İdealindeki üniversitede okuduğunu belirtenlerde hiç depresif belirti görülmemesi; üniversitelerin sosyal ve öğretimle ilgili imkanlarının arttırılmasının öğrencilerde depresif belirtilerin sıklığını azaltabileceğini düşündürmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Healty Sciences |
Authors | |
Publication Date | October 7, 2010 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 2 Issue: 4 |