Aim: This research aims to investigate the factors influencing the school experiences of children with Type 1 Diabetes.
Material and Methods: The descriptive and cross-sectional study was conducted with 100 children aged 7-12, diagnosed with Type 1
diabetes mellitus. Research data was collected using the "Diabetes Management at School: Child Questionnaire." Descriptive statistics
and chi-square tests were used for data analysis.
Results: There is a relationship between children's age and receiving assistance with insulin pump application at school (t=21.782,
p<0.05). There was no significant relationship between children's HbA1c levels and missing school due to diabetes-related issues
(t=0.410, p>0.05). A significant relationship was found between the age at first diabetes diagnosis and missing school due to diabetesrelated
issues (t=5.141, p<0.05). There is a significant relationship between children's HbA1c levels and experiencing failure at school
due to diabetes (t= 16.504, p<0.05). A significant relationship exists between children's age at first diabetes diagnosis and experiencing
failure at school due to diabetes (t=16.504 (p<0.05).
Conclusion: 50% of those diagnosed with diabetes between ages 0-5 had to miss school due to diabetes-related reasons. 75% of those
with poor HbA1c levels experienced failure at school due to diabetes. Children diagnosed with diabetes before the age of five experienced
more failure at school. This study concludes that HbA1c level and age at diagnosis are significant factors affecting a child's school
attendance and performance. Education planning for the child, family, and school personnel, active involvement of school nurses in
education planning, and implementing education programs from the time of diagnosis are recommended.
Amaç: Bu araştırmanın amacı Tip 1 diabetes mellitus tanılı çocukların okul yaşantısını etkileyen faktörlerin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki çalışma, Tip 1 Diyabet tanılı 7-12 yaşındaki 100 çocukla yürütüldü. Araştırma
verileri “Okulda Diyabet Yönetimi: Çocuk Soru Formu” ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare
testleri kullanıldı.
Bulgular: Çocukların yaşı ile okulda insülin pompa uygulamasında yardım alma durumu arasında bir ilişki vardır (t=21.782, p<0.05).
Çocukların HbA1c düzeyi ile diyabete bağlı okula ara verme/devamsızlık yapma durumları arasında anlamlı bir ilişki yoktu (t=0.410,
p>0.05). Çocukların ilk diyabet tanı alma yaşı ile diyabete bağlı okula ara verme / devamsızlık yapma durumları arasında anlamlı bir
ilişki vardı (t=5.141, p<0.05). Çocukların HbA1c düzeyi ile diyabete bağlı okulda başarısızlık yaşama durumları arasında anlamlı bir
ilişki vardı (t= 16.504, p<0.05). Çocukların ilk diyabet tanı alma yaşı ile diyabete bağlı okulda başarısızlık yaşama durumları arasında
anlamlı bir ilişki vardı (t=16.504 (p<0.05).
Sonuç: İlk diyabet tanısını 0-5 yaş arasında alanların %50’si diyabete bağlı olarak okula ara verme/devamsızlık yaptığı belirlendi. HbA1c
düzeyi kötü olanların ise %75’ inin diyabete bağlı olarak okulda başarısızlık yaşadıkları belirlendi. İlk diyabet tanı alma yaşı beş yaşından
daha erken olan çocukların okulda başarısızlık yaşama durumları daha fazla idi. Bu çalışma sonucunda HbA1c değeri ve tanı alma
yaşının, çocuğun okula devamsızlık süresini ve okuldaki başarısını etkileyen önemli faktörler olarak belirlenmiştir. Çocuğa, aileye ve
okul personellerine eğitim planlanması, eğitim programı ve danışmanlık konularında okul hemşirelerinin aktif rol alması ve eğitim
programlarının tanı anından itibaren uygulanması önerilmektedir
The ethical committee approval and necessary permissions were obtained following the Helsinki Declaration. The process was carried out as follows: The research obtained ethical committee approval on October 31, 2018, with protocol number 2018.183.IRB3.124. Written permission was obtained from the Koç University Hospital Directorate, where the data were collected. The researcher provided detailed information about the research to the children and families who agreed to participate. Written consent was obtained from the children and their families who agreed to participate in the research.
There is no sources of support or funding
There was no conflict of interest in this study. There was no financial gain or other interest in a product or distributor of a product. There was no association, consultation, stock ownership or other interest, or patent-licensing arrangement. No funding was required for this research study. The authors are grateful to the children and their parents who spent their time and shared their experiences during the study
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2024 |
Acceptance Date | February 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |