Aim: This research was conducted to examine the relationship between the e-health literacy level and obtaining and verifying health
information from digital media behaviours in individuals with type 2 diabetes.
Material and Methods: This cross-sectional study was conducted in a training and research hospital (n=251). Data were collected using
the Descriptive Characteristics Form, e-Health Literacy Scale and Verifying Health Information from Digital Media Scale. Descriptive
analyses, independent sample t-test, one-way ANOVA, and correlation analyses were used to evaluate the data.
Results: The average age of individuals with type 2 diabetes in the hospital where this study was conducted is 61.17±12.40. In this
study, the mean age of individuals with type 2 diabetes was 61.17±12.40. Type 2 diabetic individuals were found to have low e-health
literacy (mean=16.78, SD=10.61), obtaining health information from digital media (mean=4.82, SD=2.70), and low confirmation
level (mean=4.98, SD=2.62). A positive strong relationship was found between obtaining health information via e-health literacy
(r=0.758), digital health information (r=0.759), and digital confirmation (r=0.537) (p<0.05). Diabetics with a bachelor's degree or
higher (33.92±5.26) had higher e-health literacy and digital information obtaining and confirmation behavior scores than those with
high school (25.36±8.26), secondary school (21.74±9.47) and primary school (13.15±8.95) education levels (p<0.05). Those with a
smart phone (22.64±10.16) had higher e-health literacy and digital information obtaining and confirmation behavior scores than those
without (8.21±1.65), those who use the internet every day (28.32±7.68) had higher e-health literacy and digital information obtaining
and confirmation behavior scores than those who do not (8.05±0.47), and those with diabetes who think that the internet positively
affects their health (30.06±6.62) had higher e-health literacy and digital information obtaining and confirmation behavior scores than
those who do not (10.34±5.57) (p<0.05).
Conclusion: The e-health literacy level and obtaining and verifying health information from digital media behaviours are low. Diabetics
with a bachelor's degree or higher, who are employed, who have a smartphone, and who use the internet every day have higher e-health
literacy scores and obtaining and verifying health information from digital media behavior scores.
This study adhered to the principles of the Declaration of Helsinki. Approval was obtained from the Uşak University Non-Interventional Research Ethics Committee (Date: 14.12.2023/Decision number: 259-259-26). Informed consent was obtained from all participating health professionals before the study commenced. Additionally, permission was granted by the hospital where the study was conducted (Date: 27.11.2023/Number: E-45786011-599-230185080). Permission to use the scales for data collection was also obtained via email from the researchers who developed them.
Amaç: Bu araştırma, tip 2 diyabetli bireylerin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile dijital ortamdan sağlık bilgisi edinme ve teyit davranışları
arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu kesitsel çalışma bir eğitim ve araştırma hastanesinde yürütülmüştür (n=251). Veriler Tanımlayıcı Özellikler
Formu, e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ve Dijital Medyadan Sağlık Bilgilerinin Doğrulanması Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verileri
değerlendirmek için tanımlayıcı analizler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA ve korelasyon analizleri kullanılmıştır.
Bulgular: Bu çalışmanın yürütüldüğü hastanedeki tip 2 diyabetli bireylerin yaş ortalaması 61,17±12,40’tır. Tip 2 diyabetli bireylerin
e-sağlık okuryazarlık (Ortalama= 16,78, SS= 10,61) dijital ortamdan sağlık bilgisi edinme (Ortalama =4,82, SS= 2,70) ve teyit düzeyi
düşük (Ortalama= 4,98, SS= 2,62) bulunmuştur. e-sağlık okuryazarlığı ile sağlık bilgisi alma (r=0,758), dijital sağlık bilgi (r=0,759) ve
dijital onay (r=0,537) arasında pozitif güçlü bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Eğitim düzeyi lisans ve üzeri olan diyabetlilerin (33,92±5,26)
eğitim düzeyi lise (25,36±8,26), ortaokul (21,74±9,47) ve ilkokul olanlara (13,15±8,95) göre e-sağlık okuryazarlığı ile dijital ortamda bilgi
edinme ve teyit davranış puanı daha yüksektir (p<0,05). Akıllı telefonu olanların (22,64±10,16) olmayanlara (8,21±1,65) göre, her gün
internet kullananların (28,32±7,68) kullanmayanlara (8,05±0,47) göre ve internetin sağlığını pozitif etkilediğini düşünen diyabetlilerin
(30,06±6,62) düşünmeyenlere (10,34±5,57) göre e-sağlık okuryazarlığı ile dijital ortamda bilgi edinme ve teyit davranış puanı daha
yüksektir (p<0,05)
Sonuç: Bu çalışmanın yürütüldüğü hastanedeki tip 2 diyabetli bireylerin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile dijital ortamdan sağlık bilgisi
edinme ve teyit düzeyi düşüktür. Eğitim düzeyi lisans ve üzeri olan, çalışan, akıllı telefonu olan, her gün internet kullanan diyabetlilerin
e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile dijital ortamda bilgi edinme ve teyit davranış düzeyi diğer gruplara göre daha yüksektir.
Çalışmanın verilerini toplamada destek olan hekim, hemşire ve hastalara teşekkür ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | December 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |