In this paper, the performances of genetic algorithms (GA) and differential evolution (DE), which are two of the most popular optimization techniques used, are compared. There exist many other studies which compare these two; however, comparing those on an education material domain will be the contribution to the literature. The problem is stated as a sequencing problem of education material, in which the order of the topics covered really matters. Selection of the contents of the courses to be given to the students is an important factor to improve the level of education of the students. Representing the content of a course in the correct order is a critical task for instructors. In this study, the importance of the order of the contents of a course was emphasized and the performance of a course content sequencing mechanism using GA and DE was compared. The results put forward that, sequencing the course contents with GA performs better; however, DE is also obviously successful with a close score to that of the GA's.
Bu çalışmada, genetik algoritmalar (GA) ve diferansiyel evrim (DE) algoritmaları gibi çok popüler iki optimizayson tekniği kullanılarak performans karşılaştırmaları yapılmıştır. Bu iki tekniği kıyaslayan pek çok çalışma yapılmış olsa da, bu kıyaslamanın algoritmaların eğitim materyalleri üzerinde kullanılarak yapılmış olması literatüre katkı değerinde olacaktır. Ele alınan problem bir sıralama problemi olup, işlenen konuların sırası önem kazanmaktadır. Ders içeriğinin doğru seçimi, öğrencilerin eğitim seviyesinin yükselebilmesi için çok önemlidir. Dersin öğretim üyesi için, ders içeriğini doğru sıra ile aktarmak kritik bir görevdir. Bu çalışmada, bir desin içeriğinin doğru sırada aktarılmasının önemine dikkat çekilmiş ve GA ile DE tekniklerinin kullanılmasıyla oluşturulmuş ders içeriği sıralama mekanizmasının performans karşılaştırmaları yapılmıştır. Alınan sonuçlar, GA'nın DE tekniğinden biraz daha iyi sonuçlar elde ettiğini göstermiştir.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | December 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 17 Issue: 2 |