BibTex RIS Cite

Spor Pazarlaması Açısından Futbol Kulüplerine Taraftar Olma Nedenleri

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1, 43 - 59, 01.01.2014

Abstract

Günümüzde birçok alanda rekabetin artmasıyla birlikte, sürekli yeni kavramlar karşımıza çıkmaktadır. Bu kavramlardan biri de pazarlama literatüründe yerini alan spor pazarlamasıdır. Spor pazarlaması, hem ülkelerin ve spor branşlarının dünya çapında tanınmaları hem de rekabetin gerektirdiği gelir kaynaklarının sağlanabilmesi açısından oldukça önem taşıyan bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada temel olarak, bir takıma taraftar olmada spor pazarlamasının nasıl bir rolü olduğu, taraftarları bu konuda en çok hangi faktörlerin etkilediğini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini, 2009-2010 eğitim- öğretim yılında ‘Düzce Üniversitesi Akçakoca Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu ve Akçakoca Meslek Yüksekokulu’nda’ eğitimine devam eden 1800 öğrenci oluşturmaktadır. Olasılıklı örnekleme yöntemlerinden basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak 261 öğrenciden dönüş alınmıştır. Çalışmanın sonucunda ise, takım tutma nedenleri olarak sosyal çevre çok etkili olmamaktadır, aileden ise en çok babanın takım tutmada neden olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca taraftarların sıklıkla takımlarının spor mağazalarına giderek takımlarının amblemlerini taşıyan ürünlerini satın aldıkları da elde edilen bulgular arasındadır

References

  • Altunbaş, H. (2007). Sporun Pazarlaması ve Pazarlama İletişiminde Spor, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 5(1), ss: 93-101.
  • Andreff, W. (2008). ‘Globalization of the Sport Economy’, Rivista Di Diritto Ed Economia Dello Sport, Cilt: 4 (3), ss: 13-32.
  • Aydın, A.D.; Turgut M.; Bayırlı R. (2007). Spor Kulüplerinin Halka Açılmasının Türkiye’de Uygulanan Modeller Açısından İncelenmesi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 1, ss: 59 – 70.
  • Dernekler Kanunu. (2004). TC Resmi Gazete, 25649, 23.11.2004.
  • Ekmekçi, R.; Ekmekçi Y.A.D. (2010). Sports Marketing. Pamukkale Journal of Sport Sciences, Cilt: 1 (1), ss: 23-29.
  • Garzan, G. (2009). Spor Pazarlaması Açısından Futbol Kulüplerine Taraftar Olma Nedenleri ve Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İşletme Ana Bilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gençer, R.T.; Aycan A. (2008). Seyircilerin Profesyonel Futbol Müsabakalarına Katılım Kararını Etkileyen Değişkenler Üzerine Bir İnceleme, Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review, Cilt: 8 (2), ss: 771-783.
  • Hunt K.A.; Bristol T., Bashow R. E. (1999). A Conceptual Approach to Classifying Sports Fan,
  • Journal of Services Marketing, Cilt: 13 (6), ss: 439–452.
  • Kırdar Y. (2006). Kurumsallaşan Spor Kulüplerinde Pazarlama İletişimi Faaliyetlerinin Spor Pazarlaması Sürecinde Kurum İmajı Üzerine Etkisi; Fenerbahçe Spor Kulübünde Bir Uygulama Örneği. Doktora Tezi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. ( 2011). Principles of Marketing, 14th. Edition, United States of America: Pearson Education.
  • Mullin, B.J.; Hardy, S.; Sutton, W.A. (1993). Sport Marketing, 3rd. Edition, United States of America: Human Kinetics Publishers.
  • Parks, J.B.; Quarterman; J. ve Thibault, L. (2007). Managing Sport in the 21st. Century,
  • Contemporary Sport Management, United States of America: Human Kinetics Publishers.
  • Shannon, R. (1999). Sports Marketing: An Examination of Academic Marketing Publication, Journal of Services Marketing, Cilt: 13 (6), ss: 517–534.
  • Tapp, A.; Clowes, J. (2002). From Carefree Casual to Professional Wanderers’ Segmentation
  • Possibilities for Football Supporters, European Journal of Marketing, Cilt: 36 (11/12), ss: 1248–1269.
  • URL 1: Aktay, A. (2004) Futbol Fanatizmi, Popüler Kültür ve Farklı Kültürlerin Futbolu.
  • http://baae.meb.gov.tr/index.php/joomlaorg/viewcategory/5-2004-yili (11.07.2013).
  • Yalçın, H.B.; Doğru, Z. ve Yüktaşır, B. (2004). Spor Tüketicisi Farklılıkları ve Spor Pazarlaması Bileşenleri, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, ss.35- 44.
  • Yiğit, H.R. (2003). 12 – 14 yaş arası İlköğretim Okulları Öğrencilerinin Futbola Yönelmesinde Medyanın Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.

Reasons of Being Supporter of Soccer Clubs With Regard to Sports Marketing

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1, 43 - 59, 01.01.2014

Abstract

Sports marketing, both with regard to recognition of countries and sport branches worldwide and providing required source of income as a requirement of competition, appears to us as an important concept. At this study, basically it is aimed to reveal how sports marketing has a role at becoming supporter of a sports club and that which factors affects supporters most in this regard. 1800 students continuing education at Düzce University Akçakoca School of Tourism and Hotel Management and Akçakoca Vocational School in 2009- 2010 academic year constitute universe of the study. It was thought that all of the students forming the universe of the study are accessible and thus no sampling method was needed to be chosen. As a result of the study, it came out that social environment and media have little effect on becoming a supporter of a soccer club, and together with that father among family members affects most on which club will be supported. Besides supporters frequently visit stores of their sports club and purchase products which has emblem of the clubs is among the results of the study

References

  • Altunbaş, H. (2007). Sporun Pazarlaması ve Pazarlama İletişiminde Spor, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 5(1), ss: 93-101.
  • Andreff, W. (2008). ‘Globalization of the Sport Economy’, Rivista Di Diritto Ed Economia Dello Sport, Cilt: 4 (3), ss: 13-32.
  • Aydın, A.D.; Turgut M.; Bayırlı R. (2007). Spor Kulüplerinin Halka Açılmasının Türkiye’de Uygulanan Modeller Açısından İncelenmesi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 1, ss: 59 – 70.
  • Dernekler Kanunu. (2004). TC Resmi Gazete, 25649, 23.11.2004.
  • Ekmekçi, R.; Ekmekçi Y.A.D. (2010). Sports Marketing. Pamukkale Journal of Sport Sciences, Cilt: 1 (1), ss: 23-29.
  • Garzan, G. (2009). Spor Pazarlaması Açısından Futbol Kulüplerine Taraftar Olma Nedenleri ve Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İşletme Ana Bilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gençer, R.T.; Aycan A. (2008). Seyircilerin Profesyonel Futbol Müsabakalarına Katılım Kararını Etkileyen Değişkenler Üzerine Bir İnceleme, Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review, Cilt: 8 (2), ss: 771-783.
  • Hunt K.A.; Bristol T., Bashow R. E. (1999). A Conceptual Approach to Classifying Sports Fan,
  • Journal of Services Marketing, Cilt: 13 (6), ss: 439–452.
  • Kırdar Y. (2006). Kurumsallaşan Spor Kulüplerinde Pazarlama İletişimi Faaliyetlerinin Spor Pazarlaması Sürecinde Kurum İmajı Üzerine Etkisi; Fenerbahçe Spor Kulübünde Bir Uygulama Örneği. Doktora Tezi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. ( 2011). Principles of Marketing, 14th. Edition, United States of America: Pearson Education.
  • Mullin, B.J.; Hardy, S.; Sutton, W.A. (1993). Sport Marketing, 3rd. Edition, United States of America: Human Kinetics Publishers.
  • Parks, J.B.; Quarterman; J. ve Thibault, L. (2007). Managing Sport in the 21st. Century,
  • Contemporary Sport Management, United States of America: Human Kinetics Publishers.
  • Shannon, R. (1999). Sports Marketing: An Examination of Academic Marketing Publication, Journal of Services Marketing, Cilt: 13 (6), ss: 517–534.
  • Tapp, A.; Clowes, J. (2002). From Carefree Casual to Professional Wanderers’ Segmentation
  • Possibilities for Football Supporters, European Journal of Marketing, Cilt: 36 (11/12), ss: 1248–1269.
  • URL 1: Aktay, A. (2004) Futbol Fanatizmi, Popüler Kültür ve Farklı Kültürlerin Futbolu.
  • http://baae.meb.gov.tr/index.php/joomlaorg/viewcategory/5-2004-yili (11.07.2013).
  • Yalçın, H.B.; Doğru, Z. ve Yüktaşır, B. (2004). Spor Tüketicisi Farklılıkları ve Spor Pazarlaması Bileşenleri, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, ss.35- 44.
  • Yiğit, H.R. (2003). 12 – 14 yaş arası İlköğretim Okulları Öğrencilerinin Futbola Yönelmesinde Medyanın Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
There are 21 citations in total.

Details

Other ID JA47DA39AF
Journal Section Research Article
Authors

Çiğdem Mutlu This is me

Tuba Şahin This is me

Publication Date January 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Mutlu, Ç., & Şahin, T. (2014). Spor Pazarlaması Açısından Futbol Kulüplerine Taraftar Olma Nedenleri. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 3(1), 43-59.

19425         19424        19426       19427