İstanbul, kültür turizmi olanakları ile deniz kum güneş üçlüsünün oluşturduğu kitle turizmine
bir alternatif olarak düşünülen önemli turizm destinasyonlarından bir tanesidir. Bununla
birlikte kongre, fuar, iş, alışveriş ve sağlık turizmi alanlarının da merkezidir. Turizm
yatırımlarının ve istihdamının on iki ay sürmesi ve şehirlerin ekonomik canlılığının devam
etmesi için geliştirilen kültür turizmi, dünya üzerinde birçok kenti sahip olduğu soyut ve
somut kültürel değerleri ile cazibeli kültür turizmi kentleri durumuna getirmiştir. İstanbul,
Türkiye’nin en önemli kültür turizm merkezlerinden birisidir. İstanbul, tatil amaçlı gelen
turistlerden ziyade kültürel amaçlı geziler için gelen turistleri ağırlamaktadır. Çalışmanın
amacı İstanbul iline gelen ziyaretçi sayısında yıllara göre meydana gelen değişimlerin, çeşitli
turizmi pazarlarına göre değerlendirilmesidir. Özellikle 2016 yılı ve sonrasındaki ziyaretçi
sayısında meydana gelen değişimler, yükselişe ve düşüşe geçen turizm pazarları analiz
edilecektir. Çeşitli ülke pazarlarındaki gelişmeler, meydana gelmiş olan siyasi ve ekonomik
krizler ile terör olaylarını göz önüne alınarak değerlendirilecektir. Bu çalışmada, İstanbul İl
Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün yayınlamış olduğu ziyaretçi istatistiklerinden yapılan
incelemeler ile yerli ve yabancı basın kuruluşlarında yer almış olan haberlerin analizinden
yararlanılmıştır. Çalışma sadece İstanbul ili ziyaretçi istatistikleri özelinde yapılmıştır. 2016
yılında 2015 yılına göre İstanbul’da büyük bir ziyaretçi azalışı meydana gelmiştir. (% 25,9)
Almanya, Rusya Hollanda ve diğer pazarlarda büyük düşüşler meydana gelmiştir. Bunun yanısıra Suudi Arabistan, Ukrayna, İran, pazarlarında son yıllarda artışlar olmuştur. 2017 yılı ziyaretçi verilerine göre İstanbul’a gelen her dört ziyaretçiden birini Araplar oluşturmaktadır.
İstanbul turizmi için özellikle Avrupa pazarının düşüşler gösterdiği bugünlerde Araplar büyük
önem taşımaktadır. Bu pazarların gelişimine devam ettirilmesi gereklidir. Bununla birlikte
İstanbul’a ziyaretçi gönderen ülkelerde özellikle Avrupa pazarında yaşanan ziyaretçi
düşüşlerinin nedenleri araştırılarak; İstanbul’un gerileyen turizm pazarlarının geliştirilmesi
büyük önem taşımaktadır ve bunun için öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |