Research Article
BibTex RIS Cite

DUYGUSAL EMEĞİN TURİST REHBERLERİNİN İŞ TATMİNİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 4 - 21, 01.07.2021

Abstract

Duygusal emek ve iş tatmini olgularına ilişkin çeşitli disiplinlerde çok sayıda araştırma
yapılmıştır. Ancak turizm disiplini ve özellikle turist rehberleriyle ilgili çalışmalar oldukça
sınırlıdır. Buradan hareketle bu araştırmanın amacı; duygusal emeğin üç boyutu olan yüzeysel,
derin ve samimi davranışlar sergilemenin Türkiye’deki eylemli turist rehberlerinin iş tatmini
üzerindeki etkisinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. Duygusal emek, işvereni ve müşterileri
memnun etmek için duyguların yönetilmesini ifade eder. Duyguların taklit edilmesi (yüzeysel
davranış), doğal görünmek için duyguların değiştirilmesi veya düzenlenmesi (derin davranış) ve
doğal davranılması (samimi davranış) yoluyla duygusal emek harcanmaktadır. Araştırmada anketler
eylemli turist rehberlerine 2020 yılının Mart ve Haziran ayları arasında uygulanmıştır. Ağır
pandemi koşulları, zaman ve ekonomik kısıtlar nedeniyle bu araştırmanın uygulaması çevrimiçi ve
yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Kolayda örnekleme tekniğinin temel alınmasıyla belirtilen tarihler
arasında toplam 119 eylemli turist rehberi gönüllü olarak araştırmaya katılmıştır. Araştırma
kapsamında oluşturulan hipotezlerin test edilebilmesi amacıyla çoklu regresyon analizi
gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçları samimi davranış, derin davranış ve yüzeysel davranışın iş
tatmini üzerinde pozitif yönlü anlamlı etkisinin olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları turist
rehberlerinin hem taklit yapmaktan hem de duygusal olarak samimi davranışlarını sergilemekten
memnun olduklarını göstermiştir. Gelecek araştırmalarda araştırmacılar ilgili konuya yeni bir
anlayış kazandırmak ve turist rehberlerinin duygusal emek davranışlarını derinlemesine
anlayabilmek için nitel araştırma tasarımı uygulayabilirler.

References

  • Agho, A. O., Mueller, C. W., ve Price, J. L. (1993). Determinants of employee job satisfaction: An empirical test of a causal model. Human relations, 46(8), 1007-1027.
  • Ashforth, B. E. ve Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles the influence of identity. Academy of Management Review, 18, 88-115.
  • Brayfield, A. H., ve Rothe, H. F. (1951). An index of job satisfaction. Journal of applied psychology, 35(5), 307.
  • Brotheridge, C. M., ve Grandey, A. A. (2002). Emotional labor and burnout: Comparing two perspectives of “people work”. Journal of vocational behavior, 60(1), 17-39.
Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 4 - 21, 01.07.2021

Abstract

References

  • Agho, A. O., Mueller, C. W., ve Price, J. L. (1993). Determinants of employee job satisfaction: An empirical test of a causal model. Human relations, 46(8), 1007-1027.
  • Ashforth, B. E. ve Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles the influence of identity. Academy of Management Review, 18, 88-115.
  • Brayfield, A. H., ve Rothe, H. F. (1951). An index of job satisfaction. Journal of applied psychology, 35(5), 307.
  • Brotheridge, C. M., ve Grandey, A. A. (2002). Emotional labor and burnout: Comparing two perspectives of “people work”. Journal of vocational behavior, 60(1), 17-39.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Saadet Pınar Temizkan This is me 0000-0002-8200-9564

Erdal Arslan 0000-0002-5791-2073

Publication Date July 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Temizkan, S. P., & Arslan, E. (2021). DUYGUSAL EMEĞİN TURİST REHBERLERİNİN İŞ TATMİNİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 10(2), 4-21.

19425         19424        19426       19427