Purpose and Importance: With widely accepted values of assertive professions under the law, each profession has its own image. The purpose of this research is to determine the perception of the professional tourist guiding profession through the eyes of the stakeholders in the tourism sector in Çanakkale.
Methodology: Qualitative research methods were used in the research. Semi-structured interview technique was used as data collection technique. In this context, face-to-face interviews were held with 19 tourism stakeholders residing in Çanakkale between January 25 and February 1, 2020. The obtained data were subjected to content analysis and descriptive analysis.
Findings: In the research it was determined that patience and strong communication stand out among their professional qualities while the most prominent personality traits of tourist guides were perceived as friendliness and leadership. It was observed that the participants found the tourist guiding profession as attractive due to being liberal and the high income level.
Originality/Value: This study is carried out to determine the tourist guide image perception from the perspective of tourism stakeholders. According to the results of the study, it is aimed to compensate more easily and quickly the aspects that the guides deem lacking in themselves. In addition, the study is important for tourist guides to see their strengths and use them in terms of promotion and service marketing. Not just for tourist guides, the research is also important for chambers and Turkey Tourist Guide Association (TUREB) in terms of providing information about tourist guides profession image. It is thought that it will contribute to the literature since there is no similar study in the literature.
Amaç ve Önem: Kanun ve yönetmeliği bulunan mesleklerin yaygın kabul gören değerleri ve kendine has imajları bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı; sürekli yenilik, değişim ve mükemmellik anlayışının hâkim olduğu günümüzde Çanakkale ilinde turizm sektörü içinde bulunan paydaşların gözünden profesyonel turist rehberi meslek imaj algısını belirlemektir.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda Çanakkale’de ikamet eden 19 turizm paydaşı ile 25 Ocak- 1 Şubat 2020 tarihleri arasında yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiş ve çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır.
Bulgular: Araştırmada turist rehberlerinin en belirgin kişilik özellikleri güler yüzlülük ve liderlik olarak algılanırken, mesleki özelliklerinden ise sabırlı ve iletişimi güçlü olmasının ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Katılımcıların turist rehberliği mesleğini özgürlükçü ve gelir düzeyinin yüksek olması gibi nedenlerden dolayı çekici buldukları görülmüştür.
Özgünlük/Bilimsel Katkı: Bu çalışma turizm paydaşları gözünden Profesyonel turist rehberi imaj algısının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre rehberlerin kendilerinde eksik gördüğü yanlarının daha kolay ve hızlı telafi edilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, turist rehberlerinin güçlü yönlerini görüp bu yönlerini tanıtım ve hizmet pazarlaması anlamında kullanabilmeleri açısından çalışma önem arz etmektedir. Sadece turist rehberleri değil, turist rehberlerinin bağlı bulundukları odaların ve dolayısıyla Türkiye Turist Rehberleri Bitliğinin (TUREB) de bünyelerinde üyelikleri bulunan turist rehberlerinin zayıf ve güçlü yönlerini görüp bu anlamda uzmanlaşma ve eğitim semineri planlamaları konusunda dayanak oluşturması anlamında çalışma ayrıca bir önem arz etmektedir. Literatürde benzer bir çalışmaya rastlanmamasından dolayı literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |