Purpose and Importance: Tourist guides that establish
a bond between the travel agent and the tourists directly influence the
satisfaction of tourists attending the tour. Nowadays, tourists who are not
satisfied because of the increase in Internet usage began to announce their complaints
from online complaints platforms. In this study, the main purpose of the study
is to investigate the tourist guides and e-complaints of tourists participating
in the tour. Thus, the content and frequency of complaints related to tourist
guides are determined and the aim is to contribute to the development of
solutions for travel agencies.
Methodology: In the study, complaints about the tourist
guide on the Internet Complaints pages were examined by the content analysis
method. It is aimed to determine which tourists complain about tourist guides
and the most intense complaint issues. For this reason, Turkey's major
complaints platforms, www. Complaint has been examined complaints for tourist
guides, content analysis method has been applied and 397 e-complaints were
identified. The research data is divided into categories and sub-categories
according to the status of the relationship between concepts conceptualized and
identified complaints.
Findings: As a result of the review, e-complaints about
tourist guides are divided into 4 categories and 16 sub-categories. As a result
of the content analysis, the e-complaints mainly for tourist guides have been
determined to complain about complaints and professional qualifications of the
behavior of tourist guides. Rude behaviour and apathy are the most remarkable
complaints in complaints of the behavior of tourist guides. Another important
complaint is that the guide does not comply with the tour program and the guide
is insufficient.
Originality/Value: The study constitutes one of
the few studies that address customer complaints and complaints behaviour in
professional tours. However, it offers important information to the literature
and travel agencies in the context of the results.
Amaç ve Önem:
Seyahat acentesi ile turist arasında bağ kuran turist rehberleri, tura katılan
turistlerin memnuniyetini doğrudan etkilemektedirler. Günümüzde internet
kullanımı arttığı için memnun olmayan turistler şikâyetlerini çevrimiçi şikâyet
platformlarından duyurmaya başladılar. Bu çalışmada tura katılan turistlerin,
turist rehberleri ile ilgili e-şikâyetlerinin incelenmesi çalışmanın temel
amacını oluşturuyor. Böylece turist rehberleri ile ilgili şikâyetlerin içeriği
ve sıklığı belirlenerek, seyahat acenteleri için çözüm yollarının
geliştirilmesine katkı sağlanması hedeflenmiştir.
Yöntem:
Araştırmada, internette yer alan şikâyet sayfalarında turist rehberi ile ilgili
şikâyetler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Turistlerin turist
rehberlerini hangi konularda şikâyet ettiği ve en yoğun olan şikâyet konuları
saptanması amaçlanmıştır. Bu nedenle Türkiye’nin önemli şikâyet
platformlarından olan www.şikayetvar.com’da turist rehberlerine yönelik
şikâyetler incelenmiş, içerik analizi yöntemi uygulanmış ve 397 adet e-şikâyet
saptanmıştır. Tespit edilen şikâyetler kavramlaştırılıp, kavramlar arasındaki
ilişki durumuna göre araştırma verileri kategori ve alt-kategori olarak
ayrılmıştır.
Bulgular: Yapılan inceleme
sonucunda turist rehberleri ile ilgili e-şikâyetler 4 kategori ve 16
alt-kategori olarak ayrılmıştır. İçerik analizinin sonucunda genel olarak
turist rehberlerine yönelik e-şikâyetlerin ağırlıklı olarak turist
rehberlerinin davranışlarına ait şikâyetler ve mesleki yeterlilikleri ile
ilgili şikâyetler olduğu belirlenmiştir. Turist rehberlerinin davranışlarına
ait şikâyetlerde kaba davranış ve ilgisizlik en dikkat çeken şikâyet unsurudur.
Diğer önemli şikâyet unsuru ise rehberin tur programına uymaması ve rehberin
yetersiz olmasıdır.
Özgünlük/Bilimsel Katkı: Çalışma profesyonel turlarda müşteri şikâyetlerini ve
şikâyet davranışlarını ele alan çok az sayıdaki çalışmadan birisini teşkil
etmektedir. Bununla birlikte sonuçları bağlamında literatüre ve seyahat
acentelerine önemli bilgiler sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |