Research Article
BibTex RIS Cite

Sinop İlinin Turizm Odaklı Gelişimine Dair Turist Rehberlerinin Rolleri ve Görüşleri

Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 57 - 71, 30.12.2019
https://doi.org/10.34090/tured.583539

Abstract

Amaç ve Önem: Turist rehberleri
turistlerin destinasyona yönelik algısını yönlendirmekte, kültürel ve sosyal
arabulucu olarak turistlerin tekrar ziyaretlerini etkilemektedir.  Özellikle gelişmekte olan destinasyonlar için
turist rehberleri önemli bir işleve sahiptir. 
Destinasyonların kalkınmasında, pazarlanmasında ve tanıtımında kayda
değer bir konuma ve etkiye sahip olan turist rehberlerinin bölgenin sosyal,
kültürel ve ekonomik gelişimine dair olumlu etkilerinin bulunduğu
bilinmektedir.  Sinop son yıllarda farklı
turizm türleri ile tanınan ve gelişen bir turizm kenti olarak kabul edilmekte,
günübirlik ya da kısa süreli turistik gruplar tarafından ziyaret
edilmektedir.  Çalışma Sinop ilinde
hizmet veren veya grubu ile ziyaret eden turist rehberlerinin Sinop turizminin
gelişimindeki rolünü, etkisini, Sinop ilinin tanıtımına dair katkılarını ve
şehrin mevcut turizm potansiyeline dair görüşlerini, önerilerini tespit etmeyi
amaçlamaktadır. Araştırma; Sinop destinasyonu gibi kültür turizminde hızlı
gelişim gösteren bir destinasyonun turist rehberlerinin bakış açısıyla
değerlendirilmesi ve geleceğe dair önemli tespitler yapılması açısından önemli
görülmektedir.

Yöntem: Bu çalışmada
sosyal bilimlerin en sık kullanılan yöntemlerinden biri olan nitel araştırma
yöntemi kullanılarak;  araştırmanın amaç
ve önemine istinaden mülakat tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada amaçlı
örnekleme yöntemlerinden biri olan benzeşik örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Mülakatta kullanılan sorular; Látková ve arkadaşlarının (2017) araştırmasından
yararlanılarak konu ve destinasyona uyarlanmıştır. Görüşmeler 15 rehber ile
yüzyüze ve çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Mülakatlardan boş olan ya da
ilgisiz cevaplandırılan görüşmeler sebebiyle 13 mülakat değerlendirmeye tabi
tutulmuştur. Görüşmeler kapsamında elde edilen veriler Strauss ve Corbin’nin
(1990) kodlama ve kategorilere ayırma modeli ile ifade edilerek; araştırmacı
tarafından birbirine benzerlik gösteren ifadeler benzer kategorilere
ayrılmıştır.

Bulgular: Araştırmaya
katılan turist rehberlerinin büyük bir kısmı turist rehberinin ülkeyi tanıtma,
kültürel kaynakları gelecek nesillere aktarma, turistlere doğru bilgi verme
gibi işlevlerinin olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca turist rehberleri
destinasyona yönelik olumlu imajın sağlanmasına kendilerine büyük görevler
düştüğüne inanmaktadır.  Katılımcılar;
kamu kurumları ile iş birliği içinde olmaları ve Sinop ilinin turizme yönelik
gelişiminde etkin bir rol oynamaları ve söz sahibi olmaları gerektiğine
inanmakta ve özellikle turistlerin ihtiyaç ve beklentilerini analiz etmesi
açısından aracı bir rol oynadıklarını düşünmektedirler. Araştırmaya katılan
turist rehberleri grubuyla ziyaret ettikleri destinasyonlarda bazı alt yapı ve
üst yapı sorunlarının varlığına değinmişlerdir. Katılımcılar Sinop’un turistler
için cazip bir destinasyon olduğu, ancak belli başlı çekiciliklerin dışında
farklı nitelikleriyle de tanıtılması gerekliliğini ifade etmişlerdir. Turist
rehberleri; Sinop ilinin hem özel sektör hem de kamu kurumlarının işbirliği ile
kalkınabileceğini düşünmektedir.







Özgünlük/Bilimsel
Katkı:

Araştırma Sinop ili gibi turizmde hızlı bir gelişim gösteren kentin
kalkınmasını incelemiştir. Bu incelemeyi de turist rehberleri perspektifinden
gerçekleştirmeye çalışmıştır. Literatürde az rastlanan turizm ve bölgesel
kalkınma ilişkisine farklı bir bakış açısı sunması bakımından özgün bir değere
sahip olduğu öngörülmektedir.

References

  • Ak, S., Kargiglioğlu, Ş. ve Erkol Bayram, G. (2019), Turist Rehberliği Mesleği, B. Zengin, G. Erkol Bayram ve O. Batman (Ed.) Turist Rehberliği Mesleği (Dünü-Bugünü-Yarını) Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Aktaş, S. ve Batman, O. (2010). Efsanelerin Turistik Çekicilik Üzerine Etkileri: Profesyonel Turist Rehberlerine Yönelik Bir Araştırma. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 365-395.
  • Ap, J. ve Wong, K. K. (2001). Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems. Tourism Management, 22, 551-563.
  • Batman, O. (2003), Türkiye’deki Profesyonel Turist Rehberlerinin Mesleki Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma, Bilgi Dergisi, 2003/2, 117-134.
  • Çokişler, N. ve Öter, Z. (2014), Türkiye'de Turist Rehberliği Eğitimi Veren Eğitim Kurumlarına Yönelik Bir Araştırma, 15. Ulusal Turizm Kongresi, 13-16 Kasım, Ankara: Gazi Üniversitesi, Bildiriler Kitabı, 196-209.
  • Çubuk, M. (1996). Sürdürülebilir Turizm, Turizm Planlamasına Ekolojik Yaklaşım. Türkiye’de 19. Dünya Şehircilik Günü Kolokyumu. MSÜ. İstanbul.
  • Eker, N. ve Zengin, B. (2016). Turist Rehberliği Eğitiminin Değerlendirilmesi: Profesyonel Turist Rehberleri Üzerine Bir Uygulama. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 65-74.
  • Emeksiz, M. (2007). Küçük Otel İşletmeleri ve Çevre Yönetimi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(18), 141-156.
  • Erkol Bayram, G. (2017). Motivasyonun Demografik ve Mesleki Özelliklere Göre Farklılaşması: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 12(48), 257-271.
  • Erkol Bayram, G., Bayram, A.T., Altunöz, O. (2016), Sürdürülebilir Kalkınma için Turizm: Şanlıurfa’ da Bulunan Sivil Toplum Kuruluşlarının Görüşleri, ÜNİDAP Bölgesel Kalkınma Konferansı, 28-30 Eylül, Muş.
  • Ham, S. ve Weiler, B. (2002). Toward a Theory of Quality in Cruise-Based Interpretive Guiding, Journal of Interpretation Research, 7(2), 29-49.
  • Han, E. ve Kaya, A. A. (2008). Kalkınma Ekonomisi Teori ve Politika, Düzeltilmiş ve Gözden Geçirilmiş 6. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hughes, K. (1991). Tourist Satisfaction: A Guided ‘‘Cultural’’ Tour in North Queensland, Australian Psychologist, 26,166-172.
  • Kaypak, Ş. (2012). Ekolojik Turizm ve Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 11-29.
  • Keskin, A. ve Cansız, H. (2010). Tourism, Turkey and Economic Development, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 23-45.
  • Köroğlu, Ö. (2013). Turist Rehberlerinin İş Yaşamındaki Rolleri Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 2013, 91-112.
  • Küçük, M. ve Güneş, G. (2013). Kızılcahamam’da Turizm ve Yerel Kalkınma. (05-08 Aralık 2013), 14. Ulusal Turizm Kongresi, Kayseri, 196-215.
  • Künü, S. ve Hopoğlu, S. (2015). Turizm ve Sürdürülebilir Büyüme: Eleştirel Bir Yaklaşım, Doğu Karadeniz Bölgesi Sürdürülebilir Turizm Kongresi, 14-15 Mayıs 2015, Gümüşhane, 103-111.
  • Látková, P., Jordan, E., Vogt, C., Everette, M. ve Aquino, C. (2017). Tour Guides’ Roles and Their Perceptions of Tourism Development in Cuba, Tourism Planning & Development, 1- 17.
  • Leclerc, D. ve Martin, J. N. (2004). Tour Guide Communication Competence: French, German and American Tourists' Perceptions, International Journal of Intercultural Relations, 28(3-4), 181-200.
  • Pond, K. L. (1993). The Professional Guide: Dynamics of Tour Guiding. New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Sinop İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2018). Turizm İstatistikleri, http://www.sinopkulturturizm.gov.tr/TR-74927/istatistikler.html (Erişim Tarihi: 28.06.2019).
  • Strauss, A. ve Corbin, J. M. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • Şanlı, C. ve Eksi, N. (2005). Bölgelerarası Dengesizliğe İktisadi Gelişme Teorileri Açısından Bir Yaklaşım, İstanbul: Arıkan Yayıncılık.
  • Şenel, G. (2011). Stres Faktörlerinin İş Motivasyonuna Etkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Uygulama (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Tekbalkan, M. (2017). Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Etkisi Üzerine Bir Alan Araştırması: Samsun - Havza Örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 5(1), 35-52.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim Bilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (24), 543- 559.
  • Yıkmaz, R.F. (2011). Sürdürülebilir Kalkınmanın Ölçülmesi ve Türkiye İçin Yöntem Geliştirilmesi, (Uzmanlık Tezi), T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, R., Kuşluvan, S. ve Şenyurt, Y. (1997). Turist Rehberliği Öğretiminde Yeni Bir Model: Nevşehir Turist Rehberliği Bölümü Programı ve Değerlendirilmesi, Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Hafta Sonu Semineri IV, 9-14.
  • 6326 Sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu (2012). 22 Haziran 2012 Tarih ve 28331 Sayılı Resmi Gazete (Erişim Tarihi: 28.06.2019).

The Roles and Views of Tourist Guides on the Tourism-Oriented Development of Sinop Province

Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 57 - 71, 30.12.2019
https://doi.org/10.34090/tured.583539

Abstract

Purpose and
Importance:
Tourist guides directs to tourists' perception
to destinations and influence the revisits of tourists as cultural and social
mediators. In particular, tourist guides have an important function for
developing destinations. It is known that tourist guides, which have a
significant position and influence in the development, marketing and promotion
of destinations, have positive effects on the social, cultural and economic
development of the region. In recent years, Sinop is recognized as a thriving
tourism city with different types of tourism and is visited by daily or
short-term touristic groups. The aim of this study is to determine the role,
impact of tourist guides in Sinop province or their group, their contribution
to the promotion of Sinop province and their opinions and suggestions about the
current tourism potential of the city. Research, being evaluated to a
destination such as Sinop destination developing rapidly in cultural tourism,
is considered important in terms of evaluating from the point of view of
tourist guides and making important determinations about the future.

Methodology: In this study, one of the most commonly used
methods of social sciences, qualitative research method was used. Interview
form was used for the purpose and importance of the research. In the study, one
of the purposeful sampling methods, which is the homogeneous sampling method,
was used. The questions used in the interview were adapted to the topic and
destination using the survey of Látková et al. (2017). Interviews were
conducted face-to-face and online with 15 guides. 13 interviews were evaluated
due to the interviews that were empty or unrelated to the interviews.  The results were analyzed according to
qualitative research methods.

Findings: The majority of the tourist guides who
participated in the research stated that the tourist guide has the functions of
introducing the country, transferring cultural resources to future generations
and providing accurate information to tourists. In addition, tourist guides
believe that they have a great responsibility to provide a positive image for
the destination. Participants; They believe that they should cooperate with
public institutions and play an active role and have a say in the development
of Sinop for tourism and think that they play an intermediary role especially
in terms of analyzing the needs and expectations of tourists. They also
mentioned the existence of some infrastructure and superstructure problems in
the destinations they visited with the group of tourist guides participating in
the research. The participants stated that Sinop is an attractive destination
for tourists but it should be introduced with different qualities besides the
main attractions. Tourist guides believes that Sinop province can be developed
with the cooperation of both private sector and public institutions.







Originality/Value: The study examined the
development of a shining city in tourism, such as the province of Sinop. It is
anticipated to have a unique value in terms of providing a different
perspective on the relationship between tourism and regional development, which
is rare in the literature.

References

  • Ak, S., Kargiglioğlu, Ş. ve Erkol Bayram, G. (2019), Turist Rehberliği Mesleği, B. Zengin, G. Erkol Bayram ve O. Batman (Ed.) Turist Rehberliği Mesleği (Dünü-Bugünü-Yarını) Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Aktaş, S. ve Batman, O. (2010). Efsanelerin Turistik Çekicilik Üzerine Etkileri: Profesyonel Turist Rehberlerine Yönelik Bir Araştırma. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 365-395.
  • Ap, J. ve Wong, K. K. (2001). Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems. Tourism Management, 22, 551-563.
  • Batman, O. (2003), Türkiye’deki Profesyonel Turist Rehberlerinin Mesleki Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma, Bilgi Dergisi, 2003/2, 117-134.
  • Çokişler, N. ve Öter, Z. (2014), Türkiye'de Turist Rehberliği Eğitimi Veren Eğitim Kurumlarına Yönelik Bir Araştırma, 15. Ulusal Turizm Kongresi, 13-16 Kasım, Ankara: Gazi Üniversitesi, Bildiriler Kitabı, 196-209.
  • Çubuk, M. (1996). Sürdürülebilir Turizm, Turizm Planlamasına Ekolojik Yaklaşım. Türkiye’de 19. Dünya Şehircilik Günü Kolokyumu. MSÜ. İstanbul.
  • Eker, N. ve Zengin, B. (2016). Turist Rehberliği Eğitiminin Değerlendirilmesi: Profesyonel Turist Rehberleri Üzerine Bir Uygulama. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 65-74.
  • Emeksiz, M. (2007). Küçük Otel İşletmeleri ve Çevre Yönetimi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(18), 141-156.
  • Erkol Bayram, G. (2017). Motivasyonun Demografik ve Mesleki Özelliklere Göre Farklılaşması: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 12(48), 257-271.
  • Erkol Bayram, G., Bayram, A.T., Altunöz, O. (2016), Sürdürülebilir Kalkınma için Turizm: Şanlıurfa’ da Bulunan Sivil Toplum Kuruluşlarının Görüşleri, ÜNİDAP Bölgesel Kalkınma Konferansı, 28-30 Eylül, Muş.
  • Ham, S. ve Weiler, B. (2002). Toward a Theory of Quality in Cruise-Based Interpretive Guiding, Journal of Interpretation Research, 7(2), 29-49.
  • Han, E. ve Kaya, A. A. (2008). Kalkınma Ekonomisi Teori ve Politika, Düzeltilmiş ve Gözden Geçirilmiş 6. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hughes, K. (1991). Tourist Satisfaction: A Guided ‘‘Cultural’’ Tour in North Queensland, Australian Psychologist, 26,166-172.
  • Kaypak, Ş. (2012). Ekolojik Turizm ve Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 11-29.
  • Keskin, A. ve Cansız, H. (2010). Tourism, Turkey and Economic Development, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 23-45.
  • Köroğlu, Ö. (2013). Turist Rehberlerinin İş Yaşamındaki Rolleri Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 2013, 91-112.
  • Küçük, M. ve Güneş, G. (2013). Kızılcahamam’da Turizm ve Yerel Kalkınma. (05-08 Aralık 2013), 14. Ulusal Turizm Kongresi, Kayseri, 196-215.
  • Künü, S. ve Hopoğlu, S. (2015). Turizm ve Sürdürülebilir Büyüme: Eleştirel Bir Yaklaşım, Doğu Karadeniz Bölgesi Sürdürülebilir Turizm Kongresi, 14-15 Mayıs 2015, Gümüşhane, 103-111.
  • Látková, P., Jordan, E., Vogt, C., Everette, M. ve Aquino, C. (2017). Tour Guides’ Roles and Their Perceptions of Tourism Development in Cuba, Tourism Planning & Development, 1- 17.
  • Leclerc, D. ve Martin, J. N. (2004). Tour Guide Communication Competence: French, German and American Tourists' Perceptions, International Journal of Intercultural Relations, 28(3-4), 181-200.
  • Pond, K. L. (1993). The Professional Guide: Dynamics of Tour Guiding. New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Sinop İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2018). Turizm İstatistikleri, http://www.sinopkulturturizm.gov.tr/TR-74927/istatistikler.html (Erişim Tarihi: 28.06.2019).
  • Strauss, A. ve Corbin, J. M. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • Şanlı, C. ve Eksi, N. (2005). Bölgelerarası Dengesizliğe İktisadi Gelişme Teorileri Açısından Bir Yaklaşım, İstanbul: Arıkan Yayıncılık.
  • Şenel, G. (2011). Stres Faktörlerinin İş Motivasyonuna Etkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Uygulama (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Tekbalkan, M. (2017). Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Etkisi Üzerine Bir Alan Araştırması: Samsun - Havza Örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 5(1), 35-52.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim Bilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (24), 543- 559.
  • Yıkmaz, R.F. (2011). Sürdürülebilir Kalkınmanın Ölçülmesi ve Türkiye İçin Yöntem Geliştirilmesi, (Uzmanlık Tezi), T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, R., Kuşluvan, S. ve Şenyurt, Y. (1997). Turist Rehberliği Öğretiminde Yeni Bir Model: Nevşehir Turist Rehberliği Bölümü Programı ve Değerlendirilmesi, Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Hafta Sonu Semineri IV, 9-14.
  • 6326 Sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu (2012). 22 Haziran 2012 Tarih ve 28331 Sayılı Resmi Gazete (Erişim Tarihi: 28.06.2019).
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Gül Erkol Bayram 0000-0001-9764-2883

Publication Date December 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Erkol Bayram, G. (2019). Sinop İlinin Turizm Odaklı Gelişimine Dair Turist Rehberlerinin Rolleri ve Görüşleri. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 2(2), 57-71. https://doi.org/10.34090/tured.583539