Purpose and Importance: The main purpose of this study is to evaluate the opinions of undergraduate tourism guidance students regarding internship practices. In this context, the study focused on the positive and negative evaluations of the internship and vocational education in business (term internship) performed by the students of the Department of Tourism Guidance at Sakarya University of Applied Sciences and various suggestions were presented.
Methodology: Qualitative data collection method was preferred in the research and the primary data of the study was obtained through interview technique. Within the scope of the research, interviews were conducted with 14 students who completed their internship or vocational training practices in business. Content analysis was used to evaluate the research data; Student opinions were examined in three categories: pre-internship, internship process and post-internship evaluations.
Findings: The research findings show that students experience problems in finding an internship place, working hours, and wage rights during the internship process. In general, it is thought that internships are an important opportunity to get to know the profession closely, learn by doing the job, reinforce theoretical knowledge in practice, improve communication skills, acquire analytical thinking and problem-solving abilities, and shape career expectations.
Originality/Value: There are a limited number of studies containing positive and negative evaluations of students studying in tourism guidance departments regarding internship practices. In this context, it is thought that the article will contribute to the field. The effectiveness and efficiency of the internship process is an important factor that directly affects students' integration into the sector. By examining the positive and negative evaluations of students about internships after the completion of internship programs, universities' internship practices can be improved and measures can be taken to alleviate the difficulties students face in internships.
Research Limitations/implications: This research is limited to Sakarya University of Applied Sciences Tourism Guidance department students. Comparative studies on different university students will make significant contributions to the literature.
Amaç ve Önem: Bu çalışmanın temel amacı lisans düzeyinde rehberlik eğitimi alan öğrencilerin staj uygulamalarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesidir. Bu kapsamda çalışmada Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Turizm Rehberliği bölümü öğrencilerinin yapmış oldukları staj ve işletmede mesleki eğitim (dönem stajı) ile ilgili olumlu ve olumsuz değerlendirmeler üzerinde durulmuş ve çeşitli öneriler sunulmuştur.
Yöntem: Araştırmada nitel veri toplama yöntemi tercih edilmiş olup çalışmanın birincil verileri görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Araştırma kapsamında staj veya işletmede mesleki eğitim uygulamalarını tamamlamış 14 öğrenci ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde içerik analizinden yararlanılmış; öğrenci görüşleri staj öncesi, staj süreci ve staj sonrası değerlendirmeler olmak üzere üç kategoride incelenmiştir.
Bulgular: Araştırma bulguları öğrencilerin staj sürecinde staj yeri bulma, çalışma saatleri ve ücret hakları konusunda sorunlar yaşadıklarını göstermektedir. Genel olarak stajların mesleği yakından tanıma, işi yaparak öğrenme, teorideki bilgilerini uygulamada pekiştirme, iletişim becerilerini geliştirme, analitik düşünme ve problem çözme kabiliyeti edinme, kariyer beklentilerini şekillendirme açısından önemli bir fırsat olduğu düşünülmektedir.
Özgünlük/Bilimsel Katkı: Turizm rehberliği bölümlerinde eğitim alan öğrencilerin staj uygulamalarına ilişkin olumlu ve olumsuz değerlendirmelerini içeren sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu kapsamda makalenin alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Staj sürecinin etkinliği ve verimliliği, öğrencilerin sektöre entegrasyonlarını doğrudan etkileyen önemli bir faktördür. Staj programlarının tamamlanmasının ardından öğrencilerin staja ilişkin olumlu ve olumsuz değerlendirmelerinin incelenmesi ile üniversitelerin staj uygulamaları geliştirilebilir ve öğrencilerin stajlarda karşılaştıkları zorlukları hafifletmeye yönelik tedbirler alınabilir.
Sınırlılıklar: Bu araştırma Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Turizm Rehberliği bölümü öğrencileri ile kısıtlıdır. Farklı üniversite öğrencileri üzerine yapılacak karşılaştırmalı araştırmalar literatüre kayda değer katkılar sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | June 26, 2024 |
Acceptance Date | December 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |