The purpose of this study was to examine psychological hardiness levels of teachers according to demographic variables such as gender, branch, age, seniority, and years in current school variables. A total of 369 teachers employed in 12 primary schools in Ankara province participated in the study. Personal Views Survey III-R | was used to gather data. Independent samples t-tests and one-way ANOVA were used to analyze data. Results revealed that hardiness levels of primary school teachers’ were not significantly related to their gender, branch, age, seniority, and years in current school. This finding reveals the need for further research which contributes well to the understanding of relationships between teacher psychological hardiness and other variables emphasizing especially organizations | psychological side such as stress, coping with stress, mobbing, burnout, organizational commitment, and job satisfaction.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu öğretmenlerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin cinsiyet, branş, yaş, mesleki kıdem ve görev yapılan okuldaki hizmet süresi gibi demografik değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmaya Ankara il merkezinde yer alan 12 ilköğretim okulunda görev yapan toplam 369 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği III-R kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, ilköğretim okulu öğretmenlerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin cinsiyet, branş, yaş, kıdem ve görev yapılan okuldaki hizmet süresi gibi demografik değişkenlerle ilişkili olmadığını göstermektedir. Bu bulgu, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılığı ile stres, stresle başa çıkma, yıldırma, tükenmişlik, örgütsel bağlılık ve iş doyumu gibi örgütün daha çok psikolojik yönüne vurgu yapan kavramlar arasındaki ilişkilerin anlaşılmasına yönelik daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2014 |
Acceptance Date | December 25, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 1 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0