The purpose of the study is to determine the extent of mobbing behaviours towards parents in elementary and secondary schools in teacher-parent relations. This study was conducted as a survey research which is one of quantitative methods. For this reason, in the first stage, the data gathered qualitatively about mobbing behaviours parents were exposed in their relations with teachers were listed in two five-Likert scale forms and were applied. Reliability and validity of the questionnaires were measured and it was found that each of them had one factor structure. According to the findings both parents and teachers think that the extent of mobbing behaviours reflected to parents were low accordingly. However, according to the analysis of parents’ data, the more the income and the higher the education levels are the higher level of mobbing they think parents were exposed. On the other hand, the analysis of the teachers’ data showed that man teachers and married teachers believed more than the others that parents experienced mobbing behaviours. The same research can be carried on a population with different characteristics focusing on the reasons of different views of the independent variables.
Bu çalışmada, ilk ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerin velilere yönelik psikolojik yıldırma davranışları gösterme düzeyi incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde desenlenmiştir. Bu amaçla, araştırmacılar tarafından ilk aşamada nitel yöntemle öğretmen ve velilerden elde edilen psikolojik yıldırma davranışları, bu çalışmada, beşli-Likert tipi iki ayrı ölçme aracı şeklinde düzenlenmiş ve uygulanmıştır. Ölçme araçlarına ilişkin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmış, tek faktörlü birer yapı özelliği gösterdikleri anlaşılmıştır. Çalışmada, sonuç olarak hem öğretmenlerin hem de velilerin öğretmenlerin velilere yönelik psikolojik yıldırma davranış düzeyinin düşük olduğunu ifade etmişlerdir. Bununla birlikte velilerin, gelir düzeyi ve öğrenim düzeyi yükseldikçe daha yüksek düzeyde psikolojik yıldırma davranışı algıladıkları : öğretmenlerde ise erkek öğretmenlerle evli öğretmenlerin velilerin daha fazla psikolojik yıldırma davranışlarına maruz kaldıklarını düşündükleri belirlenmiştir. Benzer çalışmaların özellikle farklı demografik özelliklere sahip başka bir evrende yapılması : velilerde gelir ve öğrenim düzeylerine öğretmenlerde cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine odaklı yıldırma davranışlarına ilişkin görüşlerin irdelenmesi önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2014 |
Acceptance Date | July 20, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 3 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0