In this study the problems of the students who were sent to abroad in the early years of the
Republic are analysed within the scope of accessible data and documents. In this qualitative
study the method is determined as historical research method. The students' problems are
classified as internal and exogenous factors. Exogenous factors consist of social, political and
economical situations (economic crisis and wars) of the country which students were sent to
and organization at university/school, educational programmes and durations, financial
difficulties resulting from not receiving their money on time; internal factors include age and
gender differences, language problems, attitudes towards school and environment, failure in
courses, health problems, family affairs. New arrangements were made after correspondence
among embassy, inspector and school administration aiming at solving some of the problems
but it can be stated that the problems encountered lead to extension of time in the planned
studying abroad and the various breakdowns.
Bu çalışmada ulaşılan bilgi ve belgeler çerçevesinde Cumhuriyetin erken döneminde yurt dışına gönderilen öğrencilerin yurt dışında yaşadıkları sorunlar ele alınmıştır. Araştırma nitel bir araştırmadır. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan tarihsel araştırmadır. Yurt dışına gönderilen öğrencilerin sorunları iç ve dış faktörler olarak sınıflandırılmıştır. Öğrenim için gönderilen ülkenin sosyal, siyasal, ekonomik koşulları (ekonomik kriz ve savaş), üniversite - okuldaki işleyiş, öğrenim planları ve süreleri, paralarını zamanında alamamalarının sonucu karşılaşılan maddi sorunlar gibi faktörler dış faktörleri oluştururken; yaş ve cinsiyet farklılıkları, dil problemleri, okula ve çevreye yönelik tutumlar, derslerden başarısızlık, sağlık sorunları, evlilik ve ailevi sorunlar gibi sebepler ise iç faktörleri oluşturmaktadır. Sorunların bazılarının çözümüne yönelik elçilik, müfettiş ve ilgili okul idaresi ile yapılan yazışmalar sonucunda düzenlemeler yapılmışsa da karşılaşılan bu sorunların planlanan ve bütçe ayrılan yurt dışı eğitim sürecinin uzamasına ve yurt dışı eğitiminde çeşitli aksaklıklar yaşanmasına neden olduğu söylenebilir.
Journal Section | Reviews |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 3 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0