This study focused on the doctoral program in Curriculum and Instruction (CIPP) due to its crucial role in training qualified human capital and in creating solutions for economic and social problems. It investigated to what extent CIPP contributes to training innovative and creative Turkish PhD holders evaluating their dissertations through a rubric. Two expert raters in educational sciences evaluated seventy dissertations completed by the Turkish PhD holders in Turkey and abroad between 2013 and 2019 according to the cutoff scores in the rubric. Twenty-nine dissertations were rated at Below Level 1, forty-one dissertations at Level 1 and no dissertations at Level 2. No significant difference was observed among the dissertations despite significant differences in theoretical framework, method and contributions of research dimensions. The dissertations completed in Turkey and abroad do not contribute an innovative perspective to education. It is understood that the programs are not effective to train innovative and creative the PhD holders. Several implications were discussed to improve the doctoral programs.
Contributions of research dimension, Field of curriculum and instruction, Method dimension, PhD dissertation, Rubric, Theoretical framework dimension
Bu çalışmada sosyal ve ekonomik problemlerin çözümünde ve nitelikli insan kaynaklarının yetiştirilmesinde çok önemli rolü olan Eğitim Programları ve Öğretim (EPÖ) doktora programına odaklanılmıştır. Çalışmada EPÖ alanında doktora derecesine sahip kişilerin dereceli puanlama anahtarı kullanılarak doktora tezleri değerlendirilmiş olup ilgili alandaki doktora programının ne kadar yenilikçi ve yaratıcı araştırmacı yetiştirdiği araştırılmıştır. Eğitim bilimlerinde uzman iki kodlayıcı, 2013 ve 2019 yılları arasında Türkiye ve yurtdışında ilgili alanda Türklerin yapmış olduğu yetmiş doktora tezini, dereceli puanlama anahtarındaki kesme puanına göre analiz etmiştir. 1. seviye altında yirmi dokuz tez, 1. seviyede kırk bir tez ve 2. Seviyede hiç tez değerlendirilmiştir. Tezlerin alt boyutlarını oluşturan kuramsal çerçeve, yöntem ve araştırmanın alana katkılarında anlamlı farklılık oluşmasına karşın tezlerde anlamlı bir fark meydana gelmemiştir. Türkiye ve yurtdışında tamamlanan doktora tezleri eğitime yenilikçi bir bakış açısı kazandırmamaktadır. Söz konusu doktora programlarının yenilikçi ve yaratıcı doktora derecesine sahip kişileri yetiştirmede etkin olmadıkları anlaşılmaktadır. Doktora programlarını iyileştirmek için çeşitli öneriler tartışılmıştır.
Araştırmanın katkıları boyutu, Doktora tezi, Eğitim programları ve öğretim alanı, Kuramsal çerçeve boyutu, Dereceli puanlama anahtarı, Yöntem boyutu
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors |
|
Publication Date | October 31, 2020 |
Acceptance Date | October 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 4 |
TURJE is licensed to the public under a Creative Commons Attribution 4.0 license.