Nitel araştırmanın gelişen doğasından esinlenen bu çalışma, nitel veri toplama yöntemlerinde görüşme ve gözleme göre daha yeni bir teknik olan “nitel anket” kullanımını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapasitesi, işbirlikleri ve araştırma konularındaki eğilimlerin yanı sıra bu veri toplama yönteminin araştırmacılar arasında ne ölçüde yaygınlaştığı veya kabul gördüğüne bakmak, bu yöntemin geleceği hakkında fikir verebilecektir. Araştırmada Web of Science veri tabanından 1992-2024 yılları arasında eğitim alanında yayınlanmış 743 çalışma analiz edilmiştir. Web of Science veri tabanında nitel anket, açık uçlu anket ve açık uçlu soru formu anahtar kelimeleri ile arama yapılmıştır. Sonuçlar, nitel anketlerin eğitim araştırmalarında veri toplama aracı olarak kullanımında istikrarlı bir artış olduğuna dikkat çekmektedir. Özellikle 2005 yılından sonra yayın sayısı belirgin şekilde artmıştır. En çok yayın yapan ve uluslararası işbirliği kuran ülkeler ABD, Türkiye ve Avustralya’dır. En yaygın anahtar kelimeler yükseköğretim ve öğretmen eğitimi olmuştur. Analiz ayrıca en çok yayın yapan yazarlar, dergiler, yayıncılar, en çok atıf alan yazarlar ve makaleler gibi bulguları da ortaya koymuştur.
Inspired by the evolving nature of qualitative research, this study aims to examine the use of “qualitative survey”, a newer technique in qualitative data collection methods than interviews and observation. In addition to trends in research capacity, collaborations and research topics, the extent to which this data collection method has become widespread or accepted among researchers can provide insight into the future of this method. In this study, 743 studies published in the field of education between 1992 and 2024 from the Web of Science database were analysed. Web of Science database was searched with the keywords qualitative survey, qualitative questionnaire, open-ended questionnaire and open-ended survey. The results indicate a steady increase in the use of qualitative surveys as a data collection tool in educational research. After 2005, the number of publications has increased significantly. The countries with the highest number of publications and international co-operation are the USA, Türkiye and Australia. The most common keywords were higher education and teacher education. The analysis also revealed findings such as the most published authors, journals, publishers, most cited authors and articles.
Bibliometric analysis Open-ended questionnaire Qualitative survey VOSviewer Web of Science (WoS)
No data were collected, as the analysis was of publications in the Wos database. Therefore, ethical approval was not obtained.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Measurement Theories and Applications in Education and Psychology, Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | November 11, 2024 |
Acceptance Date | January 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 2 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0