Research Article
BibTex RIS Cite

İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM

Year 2020, Issue: 40, 205 - 216, 14.12.2020

Abstract

Tuhaf, sınırsız, itici, komik, sıra dışı, tekinsiz ve yersiz gibi anlamlara karşılık olarak kullanılan groteske, özellikle 20. yüzyılda politik yönü baskın edebi eserlerde bir anlatım stratejisi olarak başvurulur. Postmodern romanın temsilcilerinden olan İhsan Oktay Anar’ın üslubunun vazgeçilmez taktiklerinden biri olan grotesk, övülecek ve yerilecek durum ve olgular karşısında takındığı bilinçli tutumda kendini gösterir. Yazarın Efrâsiyab’ın Hikâyeleri (1998) adlı romanında; tezat, parodi, biçim ihlali, norm ihlali, ironi, aşırı övgü, abartı gibi teknikler, grotesk bir tavır oluşturur. Bu çalışma, Anar’ın anılan romanında sosyal, dinsel, kültürel ve bireysel yaşamımıza yöneltilmiş alaycı ve eleştirel yaklaşım olarak groteskin kullanım biçimlerini analiz etmeyi hedeflemektedir.

References

  • AKTULUM, Kubilây, (1999). Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • AKTULUM, Kubilây, (2004). Parçalılık Metinlerarasılık, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • ANAR, İhsan Oktay, (2009). Efrâsiyâb’ın Hikâyeleri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BAKHTIN, Mikhail, (2001). Karnavaldan Romana, Çev. Sibel Irzık, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BALDICK, Chris, (2001). The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms, New York: Oxford University Press.
  • BONNEFOY, Yves, (2000). Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü, Çev. Levent Yılmaz, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 2.
  • CEBECİ, Oğuz, (2008). Komik Edebî Türler (Parodi, Satir ve İroni), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • CEVİZCİ, Ahmet, (1999). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • CUDDON, John A., (1999). Dictionary of Literary Terms & Literary Theory, London: Penguin Books.
  • DEPE, Deniz, (2020). “Romantik Bir Teknik Olarak Öteki-Ben’in İnşası”, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 23: 181-196.
  • ECEVİT, Yıldız, (2001). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • GÜNDÜZ, Osman, (2012). İhsan Oktay Anar’ın Kurgu Dünyası, Anar’ın Kurgu Evreninde Postmodern Bir Gezinti, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • MANSUROĞLU, Mecdud, (1978). “Efrâsiyâb”, İslâm Ansiklopedisi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 4: 192-193.
  • SEVGİ, H. Ahmet, (2003). “Mantıku’t Tayr”, İslâm Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 28: 29-30.
  • SİNANOĞLU, Mustafa, (1998). “Hürmüz”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 18: 495-496.
  • TÜMER, Günay, (1991). “Aslî Günah”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 3: 496-497.
  • ÜNLÜAYCIL, Nil, (2003). “Grotesk Anlatım ve Türk Oyun Yazarlığında Kullanımı”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 16: 68-84.
  • WINNICOTT, Donald. W., (2013). Oyun ve Gerçeklik, Çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • YANIKKAYA, Zerrin, (2003). Tiyatroda Grotesk ve Bir Örnek Olarak Fernando Arrabal Tiyatrosu, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • YAZICI, Tahsin, (1994). “Efrâsiyâb”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 10: 478-479.
Year 2020, Issue: 40, 205 - 216, 14.12.2020

Abstract

References

  • AKTULUM, Kubilây, (1999). Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • AKTULUM, Kubilây, (2004). Parçalılık Metinlerarasılık, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • ANAR, İhsan Oktay, (2009). Efrâsiyâb’ın Hikâyeleri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BAKHTIN, Mikhail, (2001). Karnavaldan Romana, Çev. Sibel Irzık, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BALDICK, Chris, (2001). The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms, New York: Oxford University Press.
  • BONNEFOY, Yves, (2000). Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü, Çev. Levent Yılmaz, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 2.
  • CEBECİ, Oğuz, (2008). Komik Edebî Türler (Parodi, Satir ve İroni), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • CEVİZCİ, Ahmet, (1999). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • CUDDON, John A., (1999). Dictionary of Literary Terms & Literary Theory, London: Penguin Books.
  • DEPE, Deniz, (2020). “Romantik Bir Teknik Olarak Öteki-Ben’in İnşası”, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 23: 181-196.
  • ECEVİT, Yıldız, (2001). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • GÜNDÜZ, Osman, (2012). İhsan Oktay Anar’ın Kurgu Dünyası, Anar’ın Kurgu Evreninde Postmodern Bir Gezinti, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • MANSUROĞLU, Mecdud, (1978). “Efrâsiyâb”, İslâm Ansiklopedisi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 4: 192-193.
  • SEVGİ, H. Ahmet, (2003). “Mantıku’t Tayr”, İslâm Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 28: 29-30.
  • SİNANOĞLU, Mustafa, (1998). “Hürmüz”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 18: 495-496.
  • TÜMER, Günay, (1991). “Aslî Günah”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 3: 496-497.
  • ÜNLÜAYCIL, Nil, (2003). “Grotesk Anlatım ve Türk Oyun Yazarlığında Kullanımı”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 16: 68-84.
  • WINNICOTT, Donald. W., (2013). Oyun ve Gerçeklik, Çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • YANIKKAYA, Zerrin, (2003). Tiyatroda Grotesk ve Bir Örnek Olarak Fernando Arrabal Tiyatrosu, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • YAZICI, Tahsin, (1994). “Efrâsiyâb”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 10: 478-479.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nurcan Ankay This is me 0000-0003-3810-1993

Publication Date December 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 40

Cite

APA Ankay, N. (2020). İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 20(40), 205-216.
AMA Ankay N. İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. December 2020;20(40):205-216.
Chicago Ankay, Nurcan. “İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 20, no. 40 (December 2020): 205-16.
EndNote Ankay N (December 1, 2020) İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 20 40 205–216.
IEEE N. Ankay, “İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM”, Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, vol. 20, no. 40, pp. 205–216, 2020.
ISNAD Ankay, Nurcan. “İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 20/40 (December 2020), 205-216.
JAMA Ankay N. İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. 2020;20:205–216.
MLA Ankay, Nurcan. “İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, vol. 20, no. 40, 2020, pp. 205-16.
Vancouver Ankay N. İHSAN OKTAY ANAR’IN EFRÂSİYAB’IN HİKÂYELERİ ADLI ESERİNDE BİR ELEŞTİRİ ARACI OLARAK GROTESK ANLATIM. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. 2020;20(40):205-16.