Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Diş Hekimliği Fakültelerinin Müfredatlarının İletişim Becerileri Eğitimi Açısından Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 3, 421 - 433, 27.12.2024
https://doi.org/10.58711/turkishjdentres.vi.1511080

Öz

Amaç: Diş hekimlerinin etkin iletişim becerilerine sahip olmaları hem kaliteli sağlık hizmeti sunulması hem de doğru sağlık çıktılarına ulaşılabilmesi açısından önemlidir. Bu çalışma, Türkiye’de bulunan devlet ve vakıf üniversitelerindeki diş hekimliği fakültelerinin müfredatlarını iletişim becerileri eğitimi açısından karşılaştırarak iletişim becerileri eğitimine dikkat çekmeyi ve diş hekimliği fakültelerinde yaygınlaştırılmasını sağlamayı amaçlamaktadır.

Gereç ve Yöntem: Türkiye’de devlet ve vakıf üniversitelerinde bulunan diş hekimliği fakültelerinin
müfredatları; 2020-2021 akademik yılını (2020 yılı güz ve 2021 yılı bahar dönemi) kapsayacak şekilde; iletişim dersinin bulunması, sayısı, zorunlu ya da seçmeli olması, ders saati, bulunduğu dönem ve dersi veren eğitimcinin uzmanlık alanı açısından incelenerek karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda ulaşılan verilere içerik analizi yapılmıştır.

Bulgular: Bu Çalışmanın sonuçlarına göre, devlet üniversitelerinde %42,7 oranında iletişim dersleri bulunmakta ve bu derslerin %81,8’i seçmeli ders kategorisinde yer almaktadır. Vakıf üniversitelerinde ise iletişim dersi oranı %8’dir ve bu derslerin %69,2’si seçmeli ders kategorisinde yer almaktadır. İletişim dersinin devlet üniversitelerinde haftalık 1 saat (%54.5), dönemlik 14 saat; vakıf üniversitelerinde ise
haftalık 2 saat (%69,2), dönemlik 30 saat olarak verildiği tespit edilmiştir. İletişim derslerini yürüten eğitimcilerden sadece altısı iletişim alanında (tamamı devlet üniversitelerinde) uzmanıdır.

Sonuç: Çalışma, iletişim eğitiminin diş hekimliği müfredatlarında zorunlu olarak yer almasını, her yıl içeriğinin geliştirilerek müfredat boyunca yaygınlaştırılmasını ve içeriğinin bir diş hekimi ile koordineli olarak belirlenerek bir iletişim uzmanı tarafından verilmesini önermektedir.

Kaynakça

  • 1. Gürüz D, Eğinli A. Kişilerarası iletişim-bilgiler-etkilerengeller-. 1. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2008, 5.
  • 2. McQuail D, Windahl S. Çeviri Yumlu K. İletişim modellerikitle iletişim çalışmalarında-. 3. Baskı. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 2010, 18.
  • 3. Ertürk Y. Kişilerarası iletişim. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları, İstanbul, t.y, 144.
  • 4. Memarpour M, Bazrafkan L, Zarei Z. Assessment of dental students’ communication skills with patients. J of Advances in Med Educ. & Professionalism. 2016;4(1):33-8.
  • 5. Stewart MA. Effective physician-patient communıcation and health outcomes: a revıew. Can Med Assoc. 1995;152(9):1423-33.
  • 6. Alvarez S, Schultz JH. A communication-focused curriculum for dental students – an experiential training approach. BMC Med Educ. 2018;18(55):1-6.
  • 7. Lloyd M, Bor R, Noble L. Clinical communication skills for medicine. 4th ed. Elsevier, 2019, 1.
  • 8. Schildmann J, Kampmann M, Schwantes U. Teaching courses on aspects of medical history taking and communication skills in Germany: a survey among students of 12 medical faculties. Zeitschrift Für ärztliche Fortbildung und Qualitätssicherung. 2004;98(4):287-92.
  • 9. Laidlaw A, Hart J. Communication skills: An essential component of medical curricula. Part I: Assessment of clinical communication: AMEE Guide No. 51. Med Teach. 2011;33:6-8.
  • 10. Burkert V, Stoykova M, Semerdjieva M. Communication skills teaching methods in dental education – a review. Folia Medica. 2021;63(1):30-4.
  • 11. Ramseier CA, Hübschi C, Crnić T, Woelber JP. Implementation of a communication curriculum in undergraduate dental education—students’ opinions during a 5-year development phase. Eur J Dent Educ. 2024;28, 227–35.
  • 12. Rüttermann S, Sobotta A, Hahn, P, et al. Teaching and assessment of communication skills in undergraduate dental education –a survey in German speaking countries. Eur J Dent Educ. 2017;21:151-8.
  • 13. Moore R. Maximizing student clinical communication skills in dental education—A narrative review. Dent. J. 2022;10(57):1-15.
  • 14. Türkiye Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) Lisans Atlası, Diş Hekimliği Bulunan Tüm Üniversiteler, https://yokatlas. yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10049, Erişim Tarihi: 08.10.2020.
  • 15. Yoshida T, Milgrom P, Coldwell S. How do U.S. and Canadian dental schools teach interpersonal communication skills? J of Dent Educ. 2002;66(11):1281-88.
  • 16. Molen HT, Klaver AAM, Duyx MPMA. Effectiveness of a communication skills training programme for the management of dental anxiety. British Dent J. 2004;196(2):101-7.
  • 17. Hannah A, Millichamp JC, Ayers KMS. A communication skills course for undergraduate dental students. J of Dent Educ. 2004;68(9):970-7.
  • 18. Partric B, Ahmed YA. Communication skills training in the medical curriculum. J of Educ. and Learning. 2013;7(3):129- 34.
  • 19. Gebhardt C, Mehnert-Theuerkauf A, Hartung T, et al. COMSKIL: A communication skills training program for medical students. GMS J for Med Educ. 2021;38(4):1-20.
  • 20. Krause F, Ziebolz D, Rockenbauch K, et al. A video-and feedback-based approach to teaching communication skills in undergraduate clinical dental education: The student perspective. Eur J Dent Educ. 2021;00:1–9.
  • 21. Uhm S, Lee GH, Jin JK, et al. Impact of tailored feedback in assessment of communication skills for medical students. Med Educ. Online. 2015;20:1-7.
  • 22. Dalen JV, Bartholomeus P, Kerkhofs E, et al. Teaching and assessing communication skills in Maastricht: the first twenty years. Med Teach. 2001;23(3):245-51.
  • 23. Deveugele M, Derese A, Maesschalck SD, et al. Teaching communication skills to medical students, a challenge in the curriculum? Patient Educ. and Counseling. 2005;58:265–70.
  • 24. Berry M, Rodrigues V, Evans JL, Castro de Souza MI, Reher V. Design of a communication skills course in dentistry: Applying active-learning strategies to improve educational outcomes. Eur J Dent Educ. 2022;26:577–85.
  • 25. Carey JA, Madill A, Manogue M. Communications skills in dental education: a systematic research review. Eur J Dent Educ. 2010;14:69-78.
  • 26. Graber DR, O’Neil EH, Bellack JP, Musham C, Javed T. Academic deans’ perceptions of current and ideal curriculum emphases. J of Dent Educ. 1998;62:911-18.
  • 27. Choudhary A, Gupta V. Teaching communications skills to medical students: introducing the fine art of medical practice. Int J of Applied and Basic Med Res. 2015;5(1):41-4.

Comparison of Communication Skills Education in Dental Faculty Curriculum of State and Foundation in Türkiye

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 3, 421 - 433, 27.12.2024
https://doi.org/10.58711/turkishjdentres.vi.1511080

Öz

Aim: It is important for dentists to have effective communication skills in terms of both providing quality health services and achieving correct health outcomes. This study aims to draw attention to communication skills education and ensure its expansion in dentistry faculties by comparing the curriculum of dentistry faculties in state and foundation universities in Turkey in terms of communication skills education.

Material and Method: The curriculum of dentistry faculties in state and foundation universities in Turkey were examined and compared in terms of the presence of a communication course, the number of the course, whether it is compulsory or elective, the course hours, the period in which the course is
existing and the field of expertise of the instructor teaching the course, covering the 2020-2021 academic year (fall semester 2020 and spring semester 2021).

Results: The study revealed that 42.7% of state universities offer communication courses and 81.8% of these courses are in the elective course category. In foundation universities, the rate of communication courses is 8% and 69.2% of these courses are in the elective course category. It has been determined
that communication course is 1 hour per week (54.5%) and 14 hours per semester in state universities, 2 hours per week (69.2%) and 30 hours per semester in foundation universities. Only six of the instructor teaching communication courses are experts in the field of communication (all at state universities).

Conclusion: The study recommends that communication education should be included in the dentistry curriculum as a compulsory course, that its content should be developed and expanded throughout the curriculum every year, and that its content should be determined in coordination with a dentist and
taught by a communication expert.

Kaynakça

  • 1. Gürüz D, Eğinli A. Kişilerarası iletişim-bilgiler-etkilerengeller-. 1. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2008, 5.
  • 2. McQuail D, Windahl S. Çeviri Yumlu K. İletişim modellerikitle iletişim çalışmalarında-. 3. Baskı. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 2010, 18.
  • 3. Ertürk Y. Kişilerarası iletişim. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları, İstanbul, t.y, 144.
  • 4. Memarpour M, Bazrafkan L, Zarei Z. Assessment of dental students’ communication skills with patients. J of Advances in Med Educ. & Professionalism. 2016;4(1):33-8.
  • 5. Stewart MA. Effective physician-patient communıcation and health outcomes: a revıew. Can Med Assoc. 1995;152(9):1423-33.
  • 6. Alvarez S, Schultz JH. A communication-focused curriculum for dental students – an experiential training approach. BMC Med Educ. 2018;18(55):1-6.
  • 7. Lloyd M, Bor R, Noble L. Clinical communication skills for medicine. 4th ed. Elsevier, 2019, 1.
  • 8. Schildmann J, Kampmann M, Schwantes U. Teaching courses on aspects of medical history taking and communication skills in Germany: a survey among students of 12 medical faculties. Zeitschrift Für ärztliche Fortbildung und Qualitätssicherung. 2004;98(4):287-92.
  • 9. Laidlaw A, Hart J. Communication skills: An essential component of medical curricula. Part I: Assessment of clinical communication: AMEE Guide No. 51. Med Teach. 2011;33:6-8.
  • 10. Burkert V, Stoykova M, Semerdjieva M. Communication skills teaching methods in dental education – a review. Folia Medica. 2021;63(1):30-4.
  • 11. Ramseier CA, Hübschi C, Crnić T, Woelber JP. Implementation of a communication curriculum in undergraduate dental education—students’ opinions during a 5-year development phase. Eur J Dent Educ. 2024;28, 227–35.
  • 12. Rüttermann S, Sobotta A, Hahn, P, et al. Teaching and assessment of communication skills in undergraduate dental education –a survey in German speaking countries. Eur J Dent Educ. 2017;21:151-8.
  • 13. Moore R. Maximizing student clinical communication skills in dental education—A narrative review. Dent. J. 2022;10(57):1-15.
  • 14. Türkiye Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) Lisans Atlası, Diş Hekimliği Bulunan Tüm Üniversiteler, https://yokatlas. yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10049, Erişim Tarihi: 08.10.2020.
  • 15. Yoshida T, Milgrom P, Coldwell S. How do U.S. and Canadian dental schools teach interpersonal communication skills? J of Dent Educ. 2002;66(11):1281-88.
  • 16. Molen HT, Klaver AAM, Duyx MPMA. Effectiveness of a communication skills training programme for the management of dental anxiety. British Dent J. 2004;196(2):101-7.
  • 17. Hannah A, Millichamp JC, Ayers KMS. A communication skills course for undergraduate dental students. J of Dent Educ. 2004;68(9):970-7.
  • 18. Partric B, Ahmed YA. Communication skills training in the medical curriculum. J of Educ. and Learning. 2013;7(3):129- 34.
  • 19. Gebhardt C, Mehnert-Theuerkauf A, Hartung T, et al. COMSKIL: A communication skills training program for medical students. GMS J for Med Educ. 2021;38(4):1-20.
  • 20. Krause F, Ziebolz D, Rockenbauch K, et al. A video-and feedback-based approach to teaching communication skills in undergraduate clinical dental education: The student perspective. Eur J Dent Educ. 2021;00:1–9.
  • 21. Uhm S, Lee GH, Jin JK, et al. Impact of tailored feedback in assessment of communication skills for medical students. Med Educ. Online. 2015;20:1-7.
  • 22. Dalen JV, Bartholomeus P, Kerkhofs E, et al. Teaching and assessing communication skills in Maastricht: the first twenty years. Med Teach. 2001;23(3):245-51.
  • 23. Deveugele M, Derese A, Maesschalck SD, et al. Teaching communication skills to medical students, a challenge in the curriculum? Patient Educ. and Counseling. 2005;58:265–70.
  • 24. Berry M, Rodrigues V, Evans JL, Castro de Souza MI, Reher V. Design of a communication skills course in dentistry: Applying active-learning strategies to improve educational outcomes. Eur J Dent Educ. 2022;26:577–85.
  • 25. Carey JA, Madill A, Manogue M. Communications skills in dental education: a systematic research review. Eur J Dent Educ. 2010;14:69-78.
  • 26. Graber DR, O’Neil EH, Bellack JP, Musham C, Javed T. Academic deans’ perceptions of current and ideal curriculum emphases. J of Dent Educ. 1998;62:911-18.
  • 27. Choudhary A, Gupta V. Teaching communications skills to medical students: introducing the fine art of medical practice. Int J of Applied and Basic Med Res. 2015;5(1):41-4.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Diş Hekimliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fadime Badur 0000-0002-3620-9047

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 19 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Badur F. Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Diş Hekimliği Fakültelerinin Müfredatlarının İletişim Becerileri Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. J Turkish Dent Res. 2024;3(3):421-33.

Türk Diş Hekimliği Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dergimize Diş Hekimliği alanından yayın kabulü yapılmaktadır. Diğer alanlardan gönderilen yayınlar değerlendirmeye alınmamaktadır.