Research Article
BibTex RIS Cite

SOVYET DÖNEMİNDE TUVA ‘YÜKSEK KÜLTÜRÜ’NÜN İNŞASI

Year 2018, Issue: 29, 141 - 168, 29.12.2018
https://doi.org/10.20427/turkiyat.444559

Abstract

E. Gellner
(2006) ulusal kimliklerin inşası sürecinde ‘yüksek kültür’ün inşası üzerinde
durmaktadır. Yüksek kültüre ulaşım süreci içerisinde ulusal dillerin inşası
kadar ulusal yazı dilleri ile desteklenen farklı kurumların inşası da önemli
rol oynamaktadır. Millet olgusunu tarihsel olarak analiz eden kuramcılardan
farklı olarak Sovyet kuramcılar özcü ve evrimci olguların iç içe geçmiş olduğu
ikili bir yaklaşım ile millet olgusunu ele almışlardır. Bir yandan etnik
gruplar ulusal bütünlüklerini E. Gellner’in ifade ettiği gibi yüksek bir kültür
etrafında inşa ederken, diğer taraftan sosyalist içerikte inşa edilen ulusal
kültürlerin işçileri ise diğer milletlerin işçileri ile B. Anderson’un
ifadesinden biraz daha farklı olarak aynı enternasyonal cemaatin parçası
oldukları hayalini kurarak özcü olan millî anlayışa evrimsel bir boyut
kazandırmaktadırlar. Bu makalede yukarıda bahsedilen olgu 1921 sonrası Tuva
örneğinde incelenecektir.

References

  • Anderson, B. (1995). Hayali cemaatler. Milliyetçiliğin kökenleri ve yayılması. (İ. Savaşır. Çev). Metis yayınları.
  • Appadurai, A. (2003). Modernity at Large Cultural Dimensions of Globalization. London: University of Minnesota Press.
  • Arançin, Yu.L. (1982). İstoriçeskiye put’ tuvinskogo naroda k sotsializmu. Novosibirsk: Nauka.

The Construction of the Tuvan ‘High Culture’ during the Soviet Period

Year 2018, Issue: 29, 141 - 168, 29.12.2018
https://doi.org/10.20427/turkiyat.444559

Abstract

E.
Gellner (2006) focused on the construction of ‘high culture’ during the process
of nation building. In the process of attaining the ‘high culture’, the
construction of various institutions supporting written national languages as a
step in creating national languages, played an important role. Unlike
theorists, who analyze national features through a historical perspective, the
Soviet theorists
used a
bilateral approach in which essentialism and evolutionism intertwine
. According to Gellner, while ethnic groups construct
their national solidarity around a ‘high culture’, workers whose national
culture was already established through a socialist context, imagine themselves
as part of the same international community with other nations’ workers, a
slight modification of Anderson’s argument. This gives an evolutionary
perspective to the essential nature of nation. In this article, the mentioned
process is examined in the case of Tuva after 1921.

References

  • Anderson, B. (1995). Hayali cemaatler. Milliyetçiliğin kökenleri ve yayılması. (İ. Savaşır. Çev). Metis yayınları.
  • Appadurai, A. (2003). Modernity at Large Cultural Dimensions of Globalization. London: University of Minnesota Press.
  • Arançin, Yu.L. (1982). İstoriçeskiye put’ tuvinskogo naroda k sotsializmu. Novosibirsk: Nauka.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Can Teziç

Publication Date December 29, 2018
Submission Date July 17, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 29

Cite

APA Teziç, M. C. (2018). SOVYET DÖNEMİNDE TUVA ‘YÜKSEK KÜLTÜRÜ’NÜN İNŞASI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), -(29), 141-168. https://doi.org/10.20427/turkiyat.444559

Hacettepe University Turkish Studies Institute 06532 Beytepe / Ankara
Phone: +90 312 297 67 71 or +90 312 297 67 72
Fax: +90 0312 297 71 71

Hacettepe University Journal of Turkish Studies (HUTAD)
Phone: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr