In recent years, the number of international students coming to Turkey for higher education is on the increase, and the needs of these students are the focus of interest for researchers in the field. The academic performance and achievements of these university students should be followed and more in-depth research should be conducted taking into account the opinions of the stakeholders regarding their problems and needs. The purpose of this research is to determine the problems and needs of international students in terms of academic writing while using Turkish for academic purposes during their university education. It also aims to analyze the teaching situations regarding academic writing teaching by investigating the views of experts. In this study, which was carried out as a case study, data were collected through semi-structured interviews from six experts in the field of Turkish as a foreign language. For the analysis of the data, we used descriptive analysis and content analysis, that are among the qualitative analysis methods. The findings are interpreted based on the literature and suggestions are made regarding the field.
Teaching Turkish as a foreign/second language Academic Turkish international students academic writing teaching Turkish for academic purposes.
Son yıllarda yükseköğrenim için Türkiye’ye gelen uluslararası öğrencilerin sayısı artmakta ve bu öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik yapılan çalışmalar da hız kazanmaktadır. Üniversite düzeyinde öğrenim gören bu öğrencilerin akademik eğitim süreçleri takip edilmeli ve sorunları ve ihtiyaçlarına yönelik paydaşların görüşleri alınarak daha derinlemesine araştırmalar yapılmalıdır. Bu araştırmanın amacı, uluslararası öğrencilerin üniversite eğitimleri süresince Türkçeyi akademik amaçlar için kullanırken akademik yazma özelinde yaşadıkları sorunları ve ihtiyaçlarını, akademik yazma öğretimine ilişkin öğretim durumlarını uzmanların görüşleri doğrultusunda derinlemesine inceleyerek durum tespiti yapmak ve elde edilen veriler doğrultusunda alana ilişkin önerilerde bulunmaktadır. Durum çalışması olarak gerçekleştirilen bu çalışmada, Yabancı Dil Olarak Türkçe alanında uzman 6 kişiden yarı yapılandırılmış görüşmeler yardımıyla veri toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizi için nitel analiz yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, alan yazından hareketle yorumlanmış ve alana ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
Yabancı/ikinci dil olarak Türkçe öğretimi akademik Türkçe uluslararası öğrenciler akademik yazma akademik amaçlı Türkçe öğretimi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2022 |
Submission Date | December 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 36 |