Mitolojik ve arkaik toplumlarda ‘yaratıcı’ görevle betimlenmiş olan boğa, ilksel insanların yaşamında güç, gök gürlemesi, şimşek, bereket ve fırtınayı sembolize ederken, tarıma geçen topluluklarda toprağın bereketini sağlayan güç dengesini temsil etmiştir. Boğa, Gılgamış Destanı, Oğuz Türkleri’nin maceralarının anlatıldığı Oğuz Kağan Destanı ve Dede Korkut Kitâbı’nda önemli bir motif olarak ortaya çıkmıştır. Arkaik mitolojilerdeki doğum-ölüm dengesinin her yeni başlangıcında beliren boğa motifi Oğuz Kağan Destanı’nın kaostan kozmosa geçişte sözle yaratılışı başlatan ‘yaratıcı tanrı’sı iken; Gılgamış Destanı’nında, çatışma sonrasında düzeni sağlayacak olan kahramanın karşısına çıkan ‘hasım’; Dede Korkut Hikâyeleri’nde ise bir erginlenme riti örneği olan Dirse Han’ın boğayı öldürmesi hikâyesinde erginlenmeyi sağlayan ‘engel’ motifini simgeler. Oğuz Kağan Destanı’nda kahramanın erginlenme sınavını geçebilmesi, karşısına engel olarak çıkan boğayı öldürerek bu güç sınavını aşmasına bağlıdır. Gılgamış Destanı’nda, Gılgamış’ın kadınına ulaşması yolunda boğanın engel teşkil edişi; Dede Korkut Hikâyeleri’nden biri olan Kanlı Koca Oğlu Kan Turalı hikâyesinde de görülür; Kan Turalı’nın kadınına ulaşabilmesi için boğa aşılması gereken bir engel niteliği taşır. Kahramanın erginlenmesi yolunda boğanın bir engel oluşturduğu gözlemlenirken, Gılgamış Destanı’nda bu niteliğin yanında boğa, yeniden doğuş için gerekli olan ‘kurban’ rolünü de üstlenmiştir. Destandan, halk hikâyelerine geçilen dönemde hem yaratılış döngüsünü çeviren ‘yaratıcı tanrı’; hem de yüce varlığa sunulan kanın sahibi olarak boğa kültünün belirmesi onun aynı zamanda hem yaşam hem de ölümü temsil edişinin göstergesidir. Bu çalışmada Gılgamış Destanı, Dede Korkut Hikâyeleri, Oğuz Kağan Destanı’nın ritüel ve inisiyasyonları çerçevesinde boğanın göksel öğelerle beliren tanrı personajı, yer ve tanrılara bereket getiren özellikleri, erginlenme sürecinde yüklendiği engel işlevi ve kurban simgeciliğinin günümüzde de görülen etkilerine değinilecektir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 38 |