Dünyada teknoloji ve ulaşım araçlarının artması sebebiyle 21. yüzyıl insanlar kısa ve/veya uzun süreliğine yerini değiştirmesine daha fazla imkân tanımaktadır. Bu durum birçok ülkenin millî gelirini etkileyecek derecede turizm gelirlerinin artmasını sağlamıştır. Dolayısıyla ülkeler, turizmin eğitim, kültür ve çevre gibi boyutlarına odaklanarak kendilerine turist çekebilmek için çeşitli programlar geliştirmiştir. Ancak küresel ekonomi ve siyasetteki istikrarsızlıklar turizm gelirlerinde dalgalanmalara yol açmıştır. Etnik çatışmalar, sınır çatışmaları, terörizm ve siyasî engeller turizm gelirlerinde ciddi bir düşüşe sebep olmuştur. Bilhassa tarihî İpek Yolu ülkeleri bundan büyük ölçüde etkilenmiştir. Bu çalışma, Çin-Afganistan-İran hattındaki ülkelerin bu süreçte nasıl olumsuz yönde etkilendiğini istatiksel veri ile göstermek amacıyla hazırlanmıştır
Due to the development of technology and transportation facilities worldwide, the 21st century allowed people to relocate for a short and /or long-term purpose and this created a notable increase in tourism revenues for a wide range of countries and influence on their overall revenues. Therefore, all countries by focusing on different aspects of tourism such as educational, cultural and environmental has developed a wide range of programs attracting people to their own countries. However, instability in global political and economic situation and international political relations has created some fluctuations in tourism revenue. Regional ethnic and nations’ borders conflicts, terrorism and political obstacles caused a dramatic decrease in tourism revenues. Especially the countries on the historical Silk Road route have been greatly affected. This study is prepared to demonstrate how important tourism is by evaluating the economical extent to which countries along the China-Afghanistan-Iran line are affected negatively by this issue through statistical data
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 53 |