Osmanlı Devleti’nin son yıllarında ve Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ilk dönemlerinde Türk aile ve eğitim kurumlarında önemli sorunlar vardır. Türk aile ve eğitim kurumları bozulmaya başlamış, kendisini yenileyememiştir. Yabancı eğitim kurumlarına eğilim artmıştır. Bu yüzden Türk çocukları yabancı eğitim kurumlarında kendi kültürlerinden ve millî kimliklerinden uzaklaşmaya başlamıştır. Amerika’nın Türkiye üzerinde bazı emperyalist emelleri vardır. Bu emellerine ulaşabilmek için eğitim kurumunu alet olarak kullanmıştır. Bu bağlamda ülkemizde açtığı Müslümanlıklarından uzaklaştırmaya çalışmıştır. Müfide Ferit Tek, “Pervaneler” adlı romanında Batılı misyoner okullarının Türk çocuklarını kendi kimliklerinden uzaklaştırması üzerinde durmuştur
In the last years of the Ottoman Empireand in the first periods of the Republic of Turkey, there are important problems in the Turkish family and educational institutions. Turkish family and educational institutions have started to deteriorate and have not renewed itself. Thetrend towards foreign education institutions has increased. Therefore, Turkish children have begun to move away from their own culture and national identity in foreign education institutions. America has some imperialist ambitions over Turkey. America used the education institution as a tool to achieve these goals. In this context, America tried to remove Turkish children from Turkishness and Islamism with missionary schools he opened in our country. Müfide Ferit Tek, in her novel “Pervaneler”, focused on there moval of Turkish children from their identity by Western missionary schools
Other ID | JA74VN42HK |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Submission Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |