Bu araştırma XVII-XIX yüzyıllarda Batı Avrupa’da Türkleri ve Doğu’yu konu
alan operalarda dekor ve kostümlere ek olarak Türk başrol karakterlerinde Türk
müziği ve çalgı aletleri ile Türk dilinin nasıl kullanıldığını açıklamıştır.
Batı müziğinde egzotizm ya da oryantalizm bağlamında incelenen bu konu
makalede besteci J. B. Lully ve libretto yazarı J. B. Moliere’in “Le Burgeois
Gentilhomme” (1670) “Kibarlık Budalası” adlı komik balesinde ele alınmıştır. Batı
Avrupa sahne sanatlarında ilk kez Türklükle ilgili karakterlere Türk çalgıları ile
birlikte yer veren eser “alla turca” tarzının başlangıcı kabul edilmiştir. Daha sonra
Türkleri ve Doğu’yu konu alan birçok eserde bu unsurlar işlenmiştir. Sözkonusu
araştırmada bu konu dönemin en başarılı bestecileri sayılan Viyana Klasikleri C. W.
Gluck, J. Haydn ve W. A. Mozart’ın operalarından yararlanılarak örnekler ile
açıklanmıştır.
Bu makalede dönemin müzik estetiğine aykırı olduğu iddia edilen “alla turca”
usulünün gerçekte Viyana müzik yazım tarzı içinde kaldığı, Türk çalgılarının ise,
bugün Batı müziği ve orkestralarının parçası haline gelerek bu müziği
zenginleştirdiği sonucuna varılmıştır. Türk başrol karakterleri için yazılan dilin
Türk imajına verdiği zarar irdelenmiştir.
This study takes up usage of Turkish music, costumes, language, decorative
elements, instruments in the West European opera works on the Orient and the Turks
from the seventeenth to the nineteenth century. In the western music, this subject which
was studied within the context of exoticism or orientalism was addressed here through
the works of composer J.B. Lully and librettist J.B. Molliere’s “Le Burgeois
Gentilhomme”(1670), a comic ballet.
In western performing arts, the first work containing the Turkish characters
and musical instruments was regarded as the start of “alla turca” style.
Later on these elements have been used in many works concerning the Turks or
the orient. In this article, the subject matter is explained on the basis of works of C.
W. Gluck, J. Haydn ve W. A. Mozart who are considered the best of their age in
Viennese Classical music composers.
In this article, it is concluded that alla turca style which was perceived as
inconsistent with Viennese classical music style was, in fact, adopted and applied to
the Viennese classical music style, and that the Turkish musical instruments which
have become an integral part of western music today enriched it. Furthermore, it
was stated the damaged given to the Turkish image in the west
Other ID | JA96NZ57SG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2014 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 21 Issue: 2 |