Ana dil ve yabancı dil öğretiminde dinleme, okuma, konuşma ve yazma temel becerilerinin kazandırılmasının hedeflendiği bilinmektedir. Bu becerilerin kazandırılabilmesi için öncelikle bazı kazanım ve öğrenmelere ihtiyaç vardır. Kelime bilgisinin geliştirilmesi ve kavram dünyasının zenginleştirilmesi bu hususlar arasındadır. Düzey, ilgi ve ihtiyaçlar göz önüne alındığında kelime öğretme yolları çeşitlilik göstermektedir. Kelime öğretiminde birden fazla teknik bulunmaktadır. Bu tekniklerden birinden yola çıkarak diğerleri için de yeni fırsatlar oluşturulabilir. Bu çalışmada, okuma yoluyla kelime öğretiminde gezi yazılarının kullanımının önemi incelenmiştir. Gezi yazıları teknik ve içerik itibariyle dil, edebiyat ve kültür için önemli bir malzeme olup pek çok unsuru içinde barındırmaktadır. Aynı zamanda mekanı merkeze alması ile de yeni şehirlere ve bu şehirlere dair pek çok farklı ayrıntıya yer vermektedir. Bu özellikleriyle okurun merakını uyanık tutarak sürükleyiciliği artırmakta ve öğrenmeyi hızlandırmaktadır. Okur yeni yerler ve kültürler keşfederken kelime dağarcığını da hızla zenginleştirmiş olur. Nitel araştırma modeline dayalı bu çalışmada veri toplama aracı olarak odak görüşmeler kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Estonya Tallinn Üniversitesinde öğrenim gören C düzeyindeki 5 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin verdiği cevaplardan hareketle veriler arasında yer alan anlamlı kısımlar veya temalar gruplandırılmış ve bir sonuca ulaşılmaya çalışılmıştır. Gezi yazılarının yabancı dil öğretiminde kelime öğretimi yanı sıra yeni, hedef dil ve kültüre dair yeni bakış açıları kazanmada, karşılaştırmada çok etkili bir yöntem olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma daha genişletilerek çeşitli düzeylerde gezi yazılarından faydalanma şeklinde uygulanabilir
It is known that in teaching native language as well as foreign language, the acquisition of fundamental skills such as listening, reading, speaking and writing is aimed. In order to master in these skills, it is essential that the learners have previous learning and acquisitions. Developing vocabulary and enrichment of concepts are relevant to these matters. As far as the level, attention and needs of the learners are concerned, there are different ways of teaching vocabulary. There are some techniques in teaching vocabulary. One of those techniques might as well contribute to another. In this work, the importance of the use of travel writing in teaching vocabulary through reading is analyzed. Travel writing, concerning its technique and content, provides essential materials for language, literature and culture and involves many other elements. Besides, by placing city at the centre, it involves new cities as well as many different details related to these cities. It is through this aspect that, by keeping the curiosity alive, it helps the reader to read fast; therefore, it accelerates the learning process. The reader explores new places and cultures and at the same time enhances the vocabulary fast. In this work, which is based on qualitative-research model, face-to-face as well as group interviews have been carried out in order to gather data. The group consists of 5 students of Tallinn University who have C Turkish level. Based on the answers of the students, coherent issues or implications are categorized and a conclusion is tried to be drawn. It has been proved that travel writing is a very effective method not only in teaching vocabulary in foreign language teaching but also in gaining insight into new foreign languages and cultures. This analysis can be extended further into the applicability of travel writing in other related issues.
Other ID | JA27AK78CE |
---|---|
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 - Volume: 2 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.