Yabancı dil müfredat geliştirme sürecinin olmazsa olmazlarından biri temel paydaşlar olarak öğretmenlerin tüm basamaklarda etkin katılımının sağlanmasıdır. Öğretmenler aynı zamanda uygulayıcılar oldukları için kuramı uygulamaya dönüştüren kişilerdir ki bu da onların yabancı dil müfredat geliştirme sürecinin karar verme aşamasında olmalarını gerektirir. Bu çalışmanın amacı müfredat geliştirme sürecinde öğretmenlerin katkılarının önemini vurgulamak ve müfredat tasarlanırken her bir basamakta öğretmenlerin görev ve sorumluluklarının neler olduğunu tartışmaktır. Bu amaç doğrultusunda, öncelikle “müfredat” tanımları anlamları ayrıştırılarak açıklanacak, dil müfredatı tasarlanırken izlenen basamaklar sunulacak. Makale bir okul müfredatı çalışmalarında derse giren öğretmenden neler beklendiğine yönelik tartışma ile devam edecektir. Sonuç bölümünde öğretmenlerin neden dil müfredatı geliştirme sürecinde olması gerektiği gerekçelendirilecektir
Müfredat geliştirme müfredat geliştirme sürecinde öğretmenin rolleri müfredat geliştirmede paydaşlar karar verme mekanizmaları kurumsal yapı yabancı dil öğretiminde işbirliği
One of the prerequisites of language curriculum development process is to enable the active participation of teachers as the primary stakeholders in all the stages. Being the practitioners, teachers are the ones who transmit theory into practice, which necessitates them to be in the decision-making process of language curriculum development. The aim of this studyis to emphasize the prominence of the contribution of teachers to curriculum development process and discuss the roles and responsibilities of teachers in pertinent to each step while designing curriculum. To this end, first the definition of ‘curriculum’ will be clarified, differentiating its meaning, then the steps to be taken while designing language curriculum will be presented. The article will go on with the discussion of what is expected from classroom teachers in the studies of a school’s curriculum. In the concluding part, why to involve teachers in language curriculum development process will be justified.
Curriculum development teachers’ roles in curriculum development process stakeholders in curriculum development decision-making mechanisms organizational structure collaboration in language teaching.
Other ID | JA27AS28DU |
---|---|
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 - Volume: 1 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.