The first stage
of the foreign language learning process is the most important part of all. The
basics of any language are set in the first levels especially in A1. Most of
the general basics of the Turkish language are also given in A1 level. If a
solid foundation has not been set in the
beginning of the foreign language acquisition process, permanent problems can
be faced later on. This paper studies the importance and the needs of a
preparation level before A1 in order to increase one’s motivation in learning a
new language, help learners adapt to a new language and culture, avoid or try
to reduce the problems one may face at the begging of the foreign language acquisition, reduce one’s
anxiety in learning a second language and to form a solid foundation which
helps the learners acquire the basics of a language properly. A sound educational program should be based on
an analysis of
learners' needs as needs analysis
(needs assessment) is a very important step in curriculum development. No
researches have been found on the need for an introduction or preparatory (A0)
level for learners of Turkish as a foreign language. Therefore, the need of such
a preparatory level for students from different linguistic backgrounds who wish
to learn the Turkish language is going to be searched in this study. This is a
qualitative research therefore a phenomenological design has been used. In
order to assess the learner’s needs of a preparatory A0 level interviews have
been conducted with 8 foreign students who have obtained a C1 proficiency level
certificate in the Turkish language from Sakarya University TÖMER. According to the results
obtained in this study a preparatory level before A1 is needed. In addition to
that, a lot of problems have been encountered by students because of the
absence of such a preparatory level.
Yabancı dil öğrenme
sürecinin başlangıcı dil öğrenme basamakların en önemlisidir. Başlangıçta
özellikle A1 seviyesinde Türkçenin temeli atılmaktadır. Türkçenin bütün genel
kuralları A1’de verilmektedir. Öğrencide sağlam bir dil zeminin oluşturulmaması
becerilerde kalıcı sıkıntılara neden olabilmektedir. Bu çalışmada, öğrencinin
motivasyonunu arttırmak, Türk diline ve kültürüne adapte olmasında yardımcı
olmak, yabancı dil öğreniminde özellikle ilk haftalarda karşılaşılan
sorunlardan kaçınmak, yabancı dil öğrenimindeki kaygıyı gidermek ve dilin temel
konularda (sesletme gibi) öğrenciye sağlam bir zemin oluşturmak üzere A1
seviyesinden önce bir hazırlık aşamasının ihtiyacı araştırılacaktır.
Eğitim-Öğretim programını geliştirmenin ilk basamağı ihtiyaç analizidir. Yapılan alan yazın
araştırmasında Türkçe öğrenmeye başlayan yabancılara ilişkin bir giriş ya da
hazırlık (A0) seviyesine ihtiyaç duyulup duyulmadığına ilişkin herhangi bir
çalışmaya rastlanılmamıştır.
Dolayısıyla bu makalede Türkçe
öğrenmek isteyen ve farklı dil ailelerinden gelen öğrenciler için A1
seviyesinden önce bir hazırlık aşamasının gerekip gerekmediği araştırılacaktır.
Çalışma betimsel nitelikli bir çalışmadır. Bu bağlamda yöntem olarak fenomonolojik yöntem kullanılmıştır. Bu anlamda çalışma
Sakarya Üniversitesi’ndeki TÖMER’de Türkçe eğitimi gören ve C1 sertifikasını
alan 8 yabancı öğrenciyle bir giriş seviyesinin durum ve ihtiyaç analizini
yapmak üzere yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen bulgulara
göre A1 seviyesinin başına bir hazırlık aşamasının eklenmesi gerektiği
görülmektedir. Ayrıca böyle bir seviyenin olmaması nedeniyle belli grupların birçok
sorunla karşı karşıya kalabildikleri ortaya çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.