This study was carried out to examine the self-efficacy of Turkish as a foreign language teacher regarding educational technology standards. The study was conducted in survey model. In this study, the appropriate sampling method was preferred among the non-random sampling methods. Furthermore it was constituted 64 teachers and lecturers who were contacted by e-mail and accepted to participate in the study among 134 teachers who work in national and international institutions in the field of teaching Turkish to foreigners. The Educational Technology Standards of Teacher Candidates Scale developed by Çoklar (2008) was used as a data collection tool in this study. The research indicate that the self-efficacy of the participants regarding educational technology standards did not differ significantly from gender and the undergraduate education; It was observed that there was a significant difference in some dimensions according to the type of institution where they work and whether or not they enroll a training for the use of technology in education. In addition, while the self-efficacy of the participants and educational technology standards did not have a significant relationship with their experience of working abroad, it was found that they showed sometimes a significant relationship in terms of professional seniority.
Foreign Language Teaching Teacher Educational Technology Standards Teaching Turkish as a Foreign Language Tutorial
Bu çalışma yabancı dil olarak Türkçe öğreticilerinin eğitim teknolojisi standartları ile ilgili öz yeterliklerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmada seçkisiz olmayan uygun örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi tercih edilmiş, eposta ile ulaşılan ve yabancılara Türkçe öğretimi alanında yurtiçinde ve dışında çeşitli kurumlarda görev yapan 134 öğreticiden çalışmaya katılmayı kabul eden 64 öğretici çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak Çoklar (2008) tarafından geliştirilen Öğretmen Adaylarının Eğitim Teknolojisi Standartları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların eğitim teknolojisi standartları ile ilgili öz-yeterlikleri cinsiyet ve mezun olunan program açısından anlamlı farklılık göstermezken; çalışılan kurum türü ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik bir eğitim alıp almama durumuna göre bazı boyutlarda anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca katılımcıların eğitim teknolojisi standartları ile ilgili öz-yeterlikleri yurt dışında görev yapma deneyimi ile anlamlı bir ilişkiye sahip değilken, mesleki kıdem açısından bazı boyutlarda anlamlı ilişki gösterdiği tespit edilmiştir.
Yabancı Dil Öğretimi Öğretmen Eğitim Teknolojisi Standartları Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Öğretici
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.