Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETEN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 99 - 115, 30.10.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin uzaktan eğitimin eğitim-öğretim faaliyetlerinde kullanılmasına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi olarak belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda ölçüt örnekleme yoluyla ulaşılan ve pandemi sürecinde Türkiye’de uzaktan eğitimle en az bir yıl Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten kurumlarda görev yapan 387 öğretmen çalışmaya katılım için davet edilmiştir. Çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 96 öğretmen ise çalışma grubunu oluşturmuştur. Veriler elektronik ortamda hazırlanan yarı-yapılandırılmış bir form aracılığı ile dijital ortamda toplanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim yöntemiyle yürütülen bu çalışmaya ait elde edilen veriler betimsel analiz kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin %63’i uzaktan eğitimi faydalı bulurken, %34’ü faydasız bulmuş, %2’si ise fikir belirtmemiştir. Uzaktan eğitimi Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde faydalı bulan öğretmenlerin yarıdan fazlası uzaktan eğitimin öğretimin ana unsuru değil destekleyici unsuru olması, öğrencilerin bireysel öğrenme motivasyonlarının yüksek olması, dil öğrenme motivasyonunun sağlanması ile küresel salgın, doğal afet gibi olağan dışı şartlara bağlı olarak faydalı olabileceğini belirtmiştir. Uzaktan eğitimi faydalı bulmayan öğretmenler ise uzaktan eğitimde etkileşimin yetersiz olduğunu ifade etmiştir.

References

  • Ali, W. (2020). Online and Remote Learning in Higher Education Institutes: A Necessity in light of COVID-19 Pandemic. Higher Education Studies, 10(3), 16-25. https://doi.org/10.5539/hes.v10n3p16
  • İşcan, A., & YASSITAŞ, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültür aktarımı: Yedi iklim Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 düzeyi). Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 47-66.
  • Bozkurt, A. ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi.
  • Birinci, F. G. (2020), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Bilişim Teknolojileri Üzerine Bir İnceleme. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 350-371.
  • Creswell, J. W. (2020), Nitel Araştırma Yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. 3. Baskı. Seçkin Yayıncılık.
  • Cin Şeker, Z. (2020), The Effect of Web 2.0 Educational Tools on The Success of Secondary School 5th Grade Students in Affix-Rood Teaching. European Journal of Alternative Education Studies.
  • Çangal, Ö. (2019), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Sosyal Medya Kullanımına Yönelik öğretmen Görüşleri. YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİ, 67.
  • Çangal, Ö. (2020), Yabancılara Türkçe Öğretiminde Sosyal Medya Kullanımının Yazma Becerisine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Demir, S., ve Eren, E., (2020). Değerlendirme Aracı Olarak Oyunlaştırma Platformlarının Kullanımının Öğrencilerin Derse Katılım ve Motivasyonlarına Etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 8(1), 47-65.
  • de Oliveira Araújo, F. J., de Lima, L. S. A., Cidade, P. I. M., Nobre, C. B., & Neto, M. L. R. (2020). Impact of Sars-Cov-2 and its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry research, 288, 112977.
  • Gök, Veli, ve Karademir, Fevzi (2020), Yabancılara Türkçe Öğretimi İçin Oluşturulmuş Eğitsel Web Sitelerinin Kullanılabilirlik ve öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • GÖKER, M., & İnce, B. (2019), Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Güngör, H., Çangal, Ö. ve Demir, T. (2020), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve öğretmen Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1163-1191.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994), Qualitative data analysis. (2nd ed.). California: SAGE.
  • Pilancı, H., Çalışkan, H., Karadağ, N., Söker, N. ve Saltık, O. (2015). Uzaktan Türkçe öğretim programı (Tsp): hazırlık, uygulama, sorunlar ve çözümler. Electronic Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 1277-1296
  • Pilancı, H., Saltık, O. & Zenci, S. Ç. (2020), Açık ve Uzaktan Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretmenleri için Temel İlkeler. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 6(14), 516-529.
  • Pilanci, H. (2009). Uzaktan Türkçe öğrenen yabancıların Türkçeyi iletişim aracı olarak kullanabilme yeterlikleri. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(2), 49-61.
  • Şen, Ü. (2016), Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzaktan eğitim programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 411-428.
  • World Health Organization. Coronavirus Disease (COVID-19) Advice for the Public https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-forpublic adresinden erişilmiştir.
  • United Nations (2020, Eylül). United Nations Comprehensive Response to COVID-19 Saving Lives, Protecting Societies, Recovering Better. https://www.un.org/pga/75/wp-content/uploads/sites/100/2020/10/un_comprehensive_response_to_covid.pdf adresinden erişilmiştir.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Xiao, J. (2017). Learner-content interaction in distance education: The weakest link in interaction research. Distance Education, 38(1), 123-135.
  • Yilmaz, F. ve Babacan, G. (2015). Yabancı di̇l olarak Türkçe öğreti̇mi̇nde podcast kullanımı. Electronic Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 1153-1170
  • Türker, F. M. (2014). Web tabanlı uzaktan Türkçe öğretimi uygulamalarının yazılı anlatım dersinde başarı ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ozan, Ö. ve Göçmenler, H. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan farklılaştırılmış öğretimi projesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 129-134.

Evaluation of Opinions of Teachers Teaching Turkish as a Foreign Language on Distance Education

Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 99 - 115, 30.10.2021

Abstract

The aim of this study is to evaluate the opinions of teachers who teach Turkish as a foreign language on the use of distance education in educational activities. In line with this purpose, 387 teachers, who were reached through criterion sampling, and who worked in institutions that taught Turkish as a foreign language for at least one year with distance education in Turkey during the pandemic process, were invited to participate in the study. 96 teachers who agreed to participate in the study voluntarily formed the study group. The data obtained from this study, which was carried out with the phenomenology method, one of the qualitative research methods, was evaluated using descriptive analysis. According to the research findings, 63% of the teachers found distance education beneficial, 34% found it useless, and 2% did not express an opinion. More than half of the teachers who found distance education beneficial in teaching Turkish as a foreign language stated that distance education could be beneficial due to the fact that distance education is not the main element of teaching, but a supporting element, students' individual learning motivation is high, language learning motivation is provided, and due to extraordinary conditions such as global epidemics and natural disasters. Teachers who do not find distance education beneficial stated that interaction in distance education is insufficient.

References

  • Ali, W. (2020). Online and Remote Learning in Higher Education Institutes: A Necessity in light of COVID-19 Pandemic. Higher Education Studies, 10(3), 16-25. https://doi.org/10.5539/hes.v10n3p16
  • İşcan, A., & YASSITAŞ, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültür aktarımı: Yedi iklim Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 düzeyi). Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 47-66.
  • Bozkurt, A. ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi.
  • Birinci, F. G. (2020), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Bilişim Teknolojileri Üzerine Bir İnceleme. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 350-371.
  • Creswell, J. W. (2020), Nitel Araştırma Yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. 3. Baskı. Seçkin Yayıncılık.
  • Cin Şeker, Z. (2020), The Effect of Web 2.0 Educational Tools on The Success of Secondary School 5th Grade Students in Affix-Rood Teaching. European Journal of Alternative Education Studies.
  • Çangal, Ö. (2019), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Sosyal Medya Kullanımına Yönelik öğretmen Görüşleri. YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİ, 67.
  • Çangal, Ö. (2020), Yabancılara Türkçe Öğretiminde Sosyal Medya Kullanımının Yazma Becerisine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Demir, S., ve Eren, E., (2020). Değerlendirme Aracı Olarak Oyunlaştırma Platformlarının Kullanımının Öğrencilerin Derse Katılım ve Motivasyonlarına Etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 8(1), 47-65.
  • de Oliveira Araújo, F. J., de Lima, L. S. A., Cidade, P. I. M., Nobre, C. B., & Neto, M. L. R. (2020). Impact of Sars-Cov-2 and its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry research, 288, 112977.
  • Gök, Veli, ve Karademir, Fevzi (2020), Yabancılara Türkçe Öğretimi İçin Oluşturulmuş Eğitsel Web Sitelerinin Kullanılabilirlik ve öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • GÖKER, M., & İnce, B. (2019), Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Güngör, H., Çangal, Ö. ve Demir, T. (2020), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve öğretmen Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1163-1191.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994), Qualitative data analysis. (2nd ed.). California: SAGE.
  • Pilancı, H., Çalışkan, H., Karadağ, N., Söker, N. ve Saltık, O. (2015). Uzaktan Türkçe öğretim programı (Tsp): hazırlık, uygulama, sorunlar ve çözümler. Electronic Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 1277-1296
  • Pilancı, H., Saltık, O. & Zenci, S. Ç. (2020), Açık ve Uzaktan Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretmenleri için Temel İlkeler. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 6(14), 516-529.
  • Pilanci, H. (2009). Uzaktan Türkçe öğrenen yabancıların Türkçeyi iletişim aracı olarak kullanabilme yeterlikleri. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(2), 49-61.
  • Şen, Ü. (2016), Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzaktan eğitim programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 411-428.
  • World Health Organization. Coronavirus Disease (COVID-19) Advice for the Public https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-forpublic adresinden erişilmiştir.
  • United Nations (2020, Eylül). United Nations Comprehensive Response to COVID-19 Saving Lives, Protecting Societies, Recovering Better. https://www.un.org/pga/75/wp-content/uploads/sites/100/2020/10/un_comprehensive_response_to_covid.pdf adresinden erişilmiştir.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Xiao, J. (2017). Learner-content interaction in distance education: The weakest link in interaction research. Distance Education, 38(1), 123-135.
  • Yilmaz, F. ve Babacan, G. (2015). Yabancı di̇l olarak Türkçe öğreti̇mi̇nde podcast kullanımı. Electronic Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 1153-1170
  • Türker, F. M. (2014). Web tabanlı uzaktan Türkçe öğretimi uygulamalarının yazılı anlatım dersinde başarı ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ozan, Ö. ve Göçmenler, H. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan farklılaştırılmış öğretimi projesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 129-134.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Veli Gök

Publication Date October 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Gök, V. (2021). Evaluation of Opinions of Teachers Teaching Turkish as a Foreign Language on Distance Education. Turkophone, 8(3), 99-115.

TURKOPHONE | 2014 |  ISSN: 2148-6808

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.