Reading, which can be described as seeing a written text and making sense of it in a unique way, has a certain process of its own, as in other language skills. This process, in which concepts and facts are important, is somewhat complicated, as mental, cognitive and affective skills seem to be effective in reading. In the reading process, there are some sub-skills such as word recognition, fluent reading, reading comprehension and decoding. Reading happens when each of these skills is put into practice and supports one another. Because the individual can get to know himself, life and people, and also discover the thoughts of others, and approach the environment and the world with different perspectives through reading, it has important contributions to the skills of "critical thinking, communication and creativity", which are accepted as skills of the 21st century. However, successful strategies and practices related to students with reading difficulties are rarely covered in the curriculum. It can be seen in the curriculum that whether to give support to such students is left to the initiative of the classroom teachers. Moreover, it is thought that the sooner the problems of students with reading difficulties are intervened, the more successful they will be. It has been emphasized that it is very important to take individual or small group teaching as a basis in the education of reading difficulties and to provide in-class support to students. In this training, it is considered very important to use the methods and techniques of repetitive reading, echo reading, paired reading and reader’s theater.
Yazılı bir metni görüp kendine özgü bir biçimde anlamlandırma olarak tanımlanan okuma diğer dil becerilerinde de olduğu gibi belli bir sürece sahiptir. Kavram ve olguların önemli olduğu bu süreç biraz karmaşıktır. Çünkü okumada zihinsel, bilişsel ve duyuşsal becerilerin etkili olduğu görülmektedir. Okuma sürecinde kelime tanıma, akıcı okuma, okuduğunu anlama ve kod çözme olarak ifade edilen alt beceriler mevcuttur. Okuma, bu becerilerin her birinin hayata geçirilmesi ve birbirini desteklemesiyle gerçekleşir. 21. yüzyıl becerilerinden kabul edilen “eleştirel düşünme, iletişim ve yaratıcılık” becerilerine okumanın önemli katkıları vardır. Çünkü birey, okuma yoluyla kendini, hayatı ve insanları tanıyabilir, başkalarının düşüncelerini keşfedebilir, yaşadığı çevreye ve dünyaya farklı bakış açıları ile yaklaşabilme düzeyine gelebilir. Ancak okuma güçlükleri yaşayan öğrencilerle ilgili başarılı stratejiler ve uygulamalar müfredatta nadiren ele alınmıştır. Bu tür öğrencilere destek verilip verilmemesi sınıf öğretmenlerinin inisiyatifine bırakıldığı görülmektedir. Yine okuma güçlüğü çeken öğrencilerin problemlerine ne kadar erken müdahalede bulunulursa o kadar başarılı olunacağı düşünülmektedir. Okuma güçlüğünün eğitiminde bireysel ya da küçük grup öğretiminin esas alması ve öğrencilere sınıf içi destek verilmesinin çok önemli olduğu vurgulanmıştır. Bu eğitimde özellikle, tekrarlı okuma, yankılı (eko) okuma, eşli okuma ve okuma tiyatrosu yöntem ve tekniklerinin kullanılması çok önemli görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 20, 2022 |
Publication Date | June 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.