Research Article
BibTex RIS Cite

The Role Of Terminology Within Vocabulary Elements In Academic Turkish Textbooks

Year 2024, Volume: 11 Issue: 3, 181 - 195
https://doi.org/10.55246/turkophone.1609667

Abstract

In recent years, the desire to learn foreign languages has increased globally, and Turkish has also benefited from this trend. The teaching of Turkish as a foreign language has become an area of interest for researchers, who have increasingly focused their studies on this subject. However, studies in this field have largely concentrated on educational activities aimed at the everyday use of Turkish, while research and educational programs addressing the academic dimension of Turkish have not yet reached the desired level. Although various studies have been conducted on the vocabulary levels required by learners of Turkish as a foreign language at different proficiency levels, it has been observed that research on the vocabulary needed in academic contexts remains insufficient. It can be stated that there is still a lack of studies aimed at standardizing the vocabulary that should be included in instructional materials used in academic Turkish courses. Based on this observation, this study examines the terminology included in Academic Turkish textbooks designed for learners of Turkish as a foreign language. The study aims to determine the frequency of usage and the distribution of these terms across different fields. For this purpose, nine Academic Turkish textbooks prepared for learners of Turkish as a foreign language in Turkey were analyzed, and the books were categorized under three main themes: social sciences, natural sciences, and health sciences. The study employed the survey model, one of the quantitative research designs, with document analysis used as the data collection method. The data were analyzed using descriptive (quantitative) statistics, and the CİBAKAYA program was utilized for data analysis. The results of the academic research revealed that the terminology included in the Academic Turkish textbooks prepared for learners of Turkish as a foreign language exhibited inconsistencies in terms of both quality and quantity.

References

  • Bölükbaş, F. (2013). The effect of language learning strategies on learning vocabulary in teaching Turkish as a foreign language. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 55-68. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/hunefd/issue/7791/101906 DeCarrico, J. S. (2001). Vocabulary learning and teaching. Celce-Murcia ve Marianne (Ed.). In Teaching English as a Second or Foreign Language. (pp. 285-299) Boston: Heinle ve Heinle.
  • Göçen, G., & Okur, A. (2015). Ortaokula yönelik söz varlığı araştırmalarının incelenmesi: tezler [Examination of Vocabulary Research for Middle School: Theses]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(1), 64-79. doi: https://doi.org/10.16916/aded.66746
  • Göçen, G. (2016). Yabancılar için hazırlanan Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı ile Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı anlatımlarındaki söz varlığı [Comparison of Vocabulary in Turkish Textbooks for Foreigners and Written Expression Vocabulary of Turkish Language Learners]. Doctoral Dissertation. Retrieved from Council of Higher Education (YÖK) Thesis Center database (Thesis Number: 431355).
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Research Methods in Science]. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Korkmaz, Z. (1992). Gramer terimleri sözlüğü [Dictionary of Grammatical Terms]. Ankara: Türk Dil Kurumu yayınları.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. URL 2. Retrieved from https://www.haberturk.com/prof-dr-seref-ates-turkce-en-cok-ogrenilen-5-inci-yabanci-dil-2957862?fbclid=IwAR2JP3LyESlGY0zSQAe5Wn_quJJDQ39aOhPgsUHvtKIQNfhJybRBoFTeDnk
  • Yelbay, Y. (2015). Sözcük bilgisi öğretimi [Teaching Vocabulary Knowledge]. N. Bekleyen (Ed.), Dil Öğretimi. (pp. 351-369). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative Research Methods in Social Sciences]. Seçkin Yayıncılık.

Akademik Türkçe Ders Kitaplarındaki Söz Varlığı Unsurları İçerisinde Terimlerin Yeri

Year 2024, Volume: 11 Issue: 3, 181 - 195
https://doi.org/10.55246/turkophone.1609667

Abstract

Son yıllarda, dünya genelinde yabancı dil öğrenme isteği artış göstermiş ve bu eğilimden Türkçe de payını almıştır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi, bu ilginin artmasıyla birlikte araştırmacıların dikkatini çeken ve çalışmalarını yoğunlaştırdıkları bir alan haline gelmiştir. Ancak, bu alanda yapılan çalışmalar büyük ölçüde Türkçenin günlük kullanımına yönelik eğitim faaliyetlerine odaklanmış olup Türkçenin akademik boyutuyla ilgili araştırmalar ve eğitim programları istenilen seviyeye ulaşamamıştır. Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen bireylerin sahip olmaları gereken söz varlığı düzeyine dair çeşitli seviyelerde araştırmalar yapılmış olsa da bu öğrencilerin akademik bağlamda ihtiyaç duydukları söz varlığına yönelik çalışmaların hala arzu edilen seviyede olmadığı gözlemlenmektedir. Akademik Türkçe düzeyinde kullanılan ders materyallerinin sahip olması gereken söz varlığına bir standarta ulaşması hususunda henüz yeteri kadar araştırmanın olmadığı söylenebilir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrenciler için hazırlanmış olan Akademik Türkçe ders kitaplarında yer alan terimler ele alınmıştır. Ders kitaplarında yer alan terimlerin kullanım sıklığının ve alanlara göre dağılımının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilere yönelik olarak hazırlanan toplam dokuz Akademik Türkçe ders kitabı incelenmiş ve kitaplar sosyal bilimler, fen bilimleri ve sağlık bilimleri olarak üç temada değerlendirilmiştir. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli, veri toplama aracı olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Veriler betimsel (nicel) istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde CİBAKAYA programı kullanılmıştır. Akademik Araştırma sonucunda Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrenciler için hazırlanmış olan Akademik Türkçe ders kitaplarında yer alan terimlerin nitelik ve nicelik olarak uyumsuz olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Bölükbaş, F. (2013). The effect of language learning strategies on learning vocabulary in teaching Turkish as a foreign language. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 55-68. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/hunefd/issue/7791/101906 DeCarrico, J. S. (2001). Vocabulary learning and teaching. Celce-Murcia ve Marianne (Ed.). In Teaching English as a Second or Foreign Language. (pp. 285-299) Boston: Heinle ve Heinle.
  • Göçen, G., & Okur, A. (2015). Ortaokula yönelik söz varlığı araştırmalarının incelenmesi: tezler [Examination of Vocabulary Research for Middle School: Theses]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(1), 64-79. doi: https://doi.org/10.16916/aded.66746
  • Göçen, G. (2016). Yabancılar için hazırlanan Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı ile Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı anlatımlarındaki söz varlığı [Comparison of Vocabulary in Turkish Textbooks for Foreigners and Written Expression Vocabulary of Turkish Language Learners]. Doctoral Dissertation. Retrieved from Council of Higher Education (YÖK) Thesis Center database (Thesis Number: 431355).
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Research Methods in Science]. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Korkmaz, Z. (1992). Gramer terimleri sözlüğü [Dictionary of Grammatical Terms]. Ankara: Türk Dil Kurumu yayınları.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. URL 2. Retrieved from https://www.haberturk.com/prof-dr-seref-ates-turkce-en-cok-ogrenilen-5-inci-yabanci-dil-2957862?fbclid=IwAR2JP3LyESlGY0zSQAe5Wn_quJJDQ39aOhPgsUHvtKIQNfhJybRBoFTeDnk
  • Yelbay, Y. (2015). Sözcük bilgisi öğretimi [Teaching Vocabulary Knowledge]. N. Bekleyen (Ed.), Dil Öğretimi. (pp. 351-369). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative Research Methods in Social Sciences]. Seçkin Yayıncılık.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects World Languages, Literature and Culture (Other)
Journal Section Articles
Authors

Safa Eroğlu 0000-0002-3036-6981

Alparslan Okur 0000-0002-2868-063X

Early Pub Date January 5, 2025
Publication Date
Submission Date December 30, 2024
Acceptance Date December 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Eroğlu, S., & Okur, A. (2025). The Role Of Terminology Within Vocabulary Elements In Academic Turkish Textbooks. Turkophone, 11(3), 181-195. https://doi.org/10.55246/turkophone.1609667

TURKOPHONE | 2014 |  ISSN: 2148-6808

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.