Amaç: Bu çalışmanın amacı kliniğimize başvuran estetik ve rekonstrüktif hastalar arasındaki sosyokültürel farklılığı belirlemek ve plastik cerrahi hakkındaki bilgi düzeylerini ve personelimiz ve doktorlarımızdan memnuniyetlerinin derecelerini ortaya çıkartmayı hedeflemektedir. Hastalar ve yöntem: Anket kliniğimize başvuran 169 hasta tarafından cevaplandı. Sorular hastaların demografik özellikleri ve bölümümüzün kalitesiyle ilgiliydi. Estetik ve rekonstrüktif hastaları ve ayrıca üç eğitim dereceleri arasındaki istatistiksel farklar analiz edildi. Bulgular: Sonuçlarımız gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığını gösterdi. Fakat hastaların büyük kısmının hastane personelinin verdiği hizmet kalitesinden memnun olmadıkları tespit edildi. Klinik seçimindeki major faktörün bir başka hastanın tavsiyesiydi. Bunun tersine birçok hasta doktorunu tesadüfen seçmekteydi. Sonuç: Hastane personelimiz değişik bölümlerde çalışma konusunda iyi eğitimli değildir. Ve plastik cerrahi işlemleri hakkında profesyonel eğitimleri yoktur. Bazen personelin kötü davranışı yüzünden hastalar ameliyat olmaktan vazgeçmektedirler. Bu yüzden hastaların profilini ve memnuniyetini belirlemek personelimizin eğitimini ve kliniğimizin kalitesini arttırmamıza yardımcı olabilir.
Objective: The aim of this study was to determine the socio-cultural differences between aesthetic and reconstructive patients admitted to our clinic and evaluate their level of knowledge about plastic surgery and degree of the patients’ satisfaction from our staff and doctors. Material and Methods: A questionnaire was answered by 169 patients admitted to our clinic. The questions were about patients’ demographic features and our department’ s quality. The statistical differences between aesthetic and reconstructive patents and also between three education degrees were analyzed. Results: Our results showed that there was no statistically significant difference among groups. However, it was demonstrated that a significant number of patients were not satisfied by the service quality of the hospital staff. The major factor affecting the clinic preference was recommendation of another patient. On the contrary, many patients choose their doctor accidentally. Conclusion: The members of our staff are not well-educated about working in various departments. In addition, they do not have any professional education about plastic surgery procedures. Sometimes, patients may refuse to undergo surgery because of bad behaviors of the staff. Therefore, determining the patients’ profile and satisfaction could help us train our staff and improve our clinic’s quality.
Other ID | JA58YS45PN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 2 |