Anneler ve ergenlik dönemindeki çocuklarının psikolojik iyi oluşlarının, aralarındaki ilişkinin niteliğinden nasıl etkilendiğini anlamayı amaçlayan çalışmalar olsa da az sayıda çalışma bu ilişkideki olası aracı mekanizmaları incelemiştir. Bu bağlamda, mevcut çalışma, kendini belirleme kuramı ışığında, temel psikolojik ihtiyaçların engellenmesinin bu ilişkideki aracı rolünü ikili analiz yöntemiyle incelemeyi amaçlamaktadır. Örneklem, 230 anne (Ortyaş = 45.47, S = 5.31) ve ergen (Ortyaş = 15.79, S = 1.84; %56,1’i kız) çiftinden oluşmaktadır. Veri toplama amacı ile Anne-Ergen İlişki Niteliği Ölçeği-Anne ve Ergen Formları, Temel Psikolojik İhtiyaçların Doyumu ve Engellenmesi Ölçeğinin Temel Psikolojik İhtiyaçların Engellenmesi alt ölçeği ve Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği kullanılmıştır. Genişletilmiş Aktör-Partner Karşılıklı Bağımlılık Modeli (APIMeM) sonuçları, annelerin olumsuz ilişki niteliği bildirdiği durumda, bunun hem kendilerinin hem de ergenlik dönemindeki çocuklarının ihtiyaçlarının engellenmesi ile ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Bununla birlikte, ergenler olumsuz ilişki niteliği bildirdiğinde, bu yalnızca kendi ihtiyaçlarının engellenmesiyle ilişkili bulunmuş ve ergenlerin ihtiyaçlarının engellenmesi ise hem kendilerinin hem de annelerinin içselleştirme sorunlarıyla ilişkili bulunmuştur. Diğer taraftan, annenin ihtiyaçlarının engellenmesi sadece kendi içselleştirme sorunlarıyla ilişkilidir. Bu durum, ergenin ihtiyaçlarının engellenmesine yönelik bildirimlerinin neredeyse tüm yollar için (annenin kendi içselleştirme sorunları hariç) olumsuz ilişki niteliği ile içselleştirme sorunları arasındaki ilişkide anlamlı bir aracı rol oynadığını göstermiştir. Annelerin ihtiyaçlarının engellenmesi ise kendi olumsuz anne-ergen ilişki niteliğine yönelik kendi bildirimleri ile içselleştirme sorunları arasındaki ilişkiye anlamlı bir şekilde aracılık etmiştir. Araştırma bulguları, kendini belirleme kuramı ve aile sistemler yaklaşımı ışığında tartışılmıştır.
Temel psikolojik ihtiyaçların engellenmesi ikili analiz içselleştirme sorunları ilişki niteliği temel psikolojik ihtiyaçlar kuramı
İzmir Ekonomi Üniversitesi Etik Komisyonu(B.30.2.XXX.0.05.05-020-XXX)
-
-
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Duygusal gelişim, Çocuk ve Ergen Gelişimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 39 Sayı: 94 |