Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Modern Turkish Dialects and Literatures Students’ Attitudes and Behaviours Toward a Turkish Dialects and Literatures (Example of Uzbek Turkish)

Year 2024, , 49 - 59, 30.06.2024
https://doi.org/10.54970/turkuaz.1487490

Abstract

Student satisfaction with their courses and programs is influenced by various factors. The attitudes and behaviors that students exhibit based on the education they receive are crucial for providing more effective education for both students and faculty members. This study examines the attitudes and behaviors of students in Contemporary Turkish Dialects and Literatures departments in Turkey towards Turkish dialects and literatures, assessing their preparedness for the program and the extent to which the department's goals are being met. The aim is to determine to what extent the courses serve their intended purposes, contributing to the development of curricula and the identification of appropriate teaching methods. Additionally, the results of this research are expected to aid in the formulation of language and literature policies for the Turkish world. Data were collected through a survey administered to students in the Contemporary Turkish Dialects and Literatures departments at Afyon Kocatepe, Pamukkale, Muğla Sıtkı Koçman, Uşak, and Hacı Bektaş Veli Universities. The students' attitudes and behaviors were evaluated along with their demographic characteristics. The data were analyzed using multivariate statistical techniques and processed with SPSS and LISREL software packages. In addition to descriptive statistics, models of student attitudes and behaviors were developed. The findings are presented with relevant tables and graphs.

Project Number

17.FENED.06

References

  • Akın, C. (2018). Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Öğrencilerinin Türk Lehçe ve Edebiyatlarına Karşı Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. C. Akın (Ed.). Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri içinde (s. 9-27). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Canpolat, M. (1995). Ali Şir Nevayî-Lisânü’t-Tayr. Ankara: TDK Yayınları.
  • Çolakoğlu, Ö. ve Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı faktör analiz sürecini etkileyen unsurların değerlendirilmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 58-64.
  • Eltazarov, J. (2010). Özbekçe Öğreniyoruz, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd ed.). London: SagePublication.
  • Hamroyeva, O. (2016). Ona Tili, Taşkent: Akademnashr.
  • Henson, R. K. ve Roberts, J. K. (2006). Use of Exploratory Factor Analysis in Published Research: Common Errors and Some Comment on Improved Practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393–416.
  • Laude-Cirtautas, I. (1977). On The Development of Literary Uzbek in The Last Fifty Years, Central Asiate Journal, 21(1), 36–51.
  • Mirzayev M. vd. (1966). Özbek Tili. Taşkent: Okutuvçi Neşriyatı:
  • Rasulova, N. (2016). 5000 Savolga 5000 Javob. Taşkent: Navro’z Yayınları.
  • Schermelleh-E. vd. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8, 31–51.
  • Sekaran, U. (1995). Research Method for Business, Hardcover.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell L. S. (1989). Using multivariate statistics. California State University, Northridge, Harper Collins Publishers.
  • Veyis, F. (2015) Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(11), 1609-1620.

Çağdaş Türk Lehçe ve Edebiyatları Bölümü Öğrencilerinin Türk Lehçe ve Edebiyatlarına Karşı Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi (Özbek Türkçesi Örneği)

Year 2024, , 49 - 59, 30.06.2024
https://doi.org/10.54970/turkuaz.1487490

Abstract

Üniversite öğrencilerinin kendi bölüm veya programlarındaki derslerinden duydukları memnuniyet, çeşitli faktörlere bağlıdır. Öğrencilerin aldıkları eğitime bağlı olarak gösterdikleri tutum ve davranışlar hem öğrenciler hem de öğretim üyeleri açısından daha etkili bir eğitim sağlanması için büyük önem taşır. Bu araştırmada, Türkiye'deki Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları bölümlerinde okuyan öğrencilerin Türk lehçeleri ve edebiyatlarına yönelik tutum ve davranışları incelenerek, öğrencilerin bu bölüme ne kadar hazır oldukları ve bölümün hedeflerine ulaşma düzeyleri belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda, verilen derslerin amaçlarına ne ölçüde hizmet ettiğinin tespit edilmesi, müfredatların geliştirilmesi ve uygun öğretim yöntemlerinin belirlenmesine katkı sağlaması beklenmektedir. Ayrıca, bu araştırmanın sonuçlarının, Türk dünyası dil ve edebiyat politikalarının oluşturulmasına da yardımcı olacağı düşünülmektedir. Araştırma kapsamında Afyon Kocatepe, Pamukkale, Muğla Sıtkı Koçman, Uşak ve Hacı Bektaş Veli Üniversiteleri'ndeki Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları bölümlerinde okuyan öğrencilere uygulanan anket formu ile gerekli veriler toplanmış, öğrencilerin tutum ve davranışları demografik özellikleriyle birlikte değerlendirilmiştir. Çok değişkenli istatistiksel teknikler kullanılarak analiz edilen veriler, SPSS ve LISREL paket programları aracılığıyla işlenmiş; betimleyici istatistiklerin yanı sıra, öğrencilerin tutum ve davranışları da modellenmiştir. Elde edilen bulgular, ilgili tablo ve grafiklerle sunulmuştur.

Ethical Statement

Bu makale, 17.FENED.06 numaralı AKÜ-BAP projesinden üretilmiştir.

Supporting Institution

Afyon Kocatepe Üniversitesi

Project Number

17.FENED.06

References

  • Akın, C. (2018). Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Öğrencilerinin Türk Lehçe ve Edebiyatlarına Karşı Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. C. Akın (Ed.). Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri içinde (s. 9-27). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Canpolat, M. (1995). Ali Şir Nevayî-Lisânü’t-Tayr. Ankara: TDK Yayınları.
  • Çolakoğlu, Ö. ve Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı faktör analiz sürecini etkileyen unsurların değerlendirilmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 58-64.
  • Eltazarov, J. (2010). Özbekçe Öğreniyoruz, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd ed.). London: SagePublication.
  • Hamroyeva, O. (2016). Ona Tili, Taşkent: Akademnashr.
  • Henson, R. K. ve Roberts, J. K. (2006). Use of Exploratory Factor Analysis in Published Research: Common Errors and Some Comment on Improved Practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393–416.
  • Laude-Cirtautas, I. (1977). On The Development of Literary Uzbek in The Last Fifty Years, Central Asiate Journal, 21(1), 36–51.
  • Mirzayev M. vd. (1966). Özbek Tili. Taşkent: Okutuvçi Neşriyatı:
  • Rasulova, N. (2016). 5000 Savolga 5000 Javob. Taşkent: Navro’z Yayınları.
  • Schermelleh-E. vd. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8, 31–51.
  • Sekaran, U. (1995). Research Method for Business, Hardcover.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell L. S. (1989). Using multivariate statistics. California State University, Northridge, Harper Collins Publishers.
  • Veyis, F. (2015) Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(11), 1609-1620.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects South-East (Latest Uyghur/Uzbek) Turkic Dialects and Literatures
Journal Section Research Articles
Authors

Cüneyt Akın 0000-0002-6230-7222

Ahmet Karaman 0000-0002-7106-3522

Sinan Saraçlı 0000-0003-4662-8031

Erhan Solmaz

Project Number 17.FENED.06
Publication Date June 30, 2024
Submission Date May 21, 2024
Acceptance Date June 25, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Akın, C., Karaman, A., Saraçlı, S., Solmaz, E. (2024). Çağdaş Türk Lehçe ve Edebiyatları Bölümü Öğrencilerinin Türk Lehçe ve Edebiyatlarına Karşı Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi (Özbek Türkçesi Örneği). Turkuaz Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 49-59. https://doi.org/10.54970/turkuaz.1487490

Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS , Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)

                                             Turquoise International Journal of Scientific Research of the Turkic World is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License