Bu çalışma ile 18.
yüzyıl divan şiirinin önemli temsilcilerinden olan Seyyid Vehbî’nin kendi
şiirleri ile ilgili yaptığı tespit ve değerlendirmelerden hareketle şairin şiir
anlayışının belirlenmesi amaçlanmıştır. Divan’ında çoğunlukla kasidelerinin
fahriye ve gazellerinin mahlas beyitlerinde poetik düşüncelerine yer veren
şair, bu dizelerde şiirlerinin özelliklerine ve konularına, şiirlerini
benzettiği unsurlara ve mânâ, düşünce, mazmun gibi çeşitli poetik hususlara
dair düşüncelerini belirtir. Vehbî, bu poetik dizelerde şiir karşılığında daha
çok “sühan” ve “nazm” kelimelerine yer vermiştir. Ona göre şiir feyizle ve
hünerle söylenmeli, gönle hitap etmeli, doğruluk içermeli, gaflette olanları
uyarmalı, elden ele dolaşmalı, âşıkâne, yakıcı, pâk, garrâ, nâzik, rengîn ve
selîs olmalıdır. O, şiirlerini “âb, âşiyâne, câm, dâsitân, deşt, efser, fesâne,
gevher, gül-deste, hâtem, kâle, kevser,
mu‘cize, sihr, şeker, şerer, yem, zülâl vd.” unsurlara benzetir. Ona göre
okuyucu tarafından beğenilen şiirler, aşkı anlatan, sevgili ve onun güzellik
unsurlarına yer veren, yenilik düşüncesiyle oluşturulmuş, zevk ve eğlence
içeren şiirlerdir. Hikemî tarzın bu yüzyıldaki önemli bir temsilcisi olan
Vehbî, şiirinde anlam, düşünce ve mazmun gibi şiirin içyapısı ile ilgili unsurları
oldukça değerli görmüş ve bu hususların önemine dair de değerlendirmelerde
bulunmuştur. Vehbî’nin şiir ile ilgili yaptığı önemli poetik tenkit ve
değerlendirmeler özellikle divan şiirinin poetikasına yönelik yapılacak
çalışmalara katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 9 |