Son
yıllarda anlatıbilimsel çalışmaların hız kazanmasıyla muhtelif anlatı yapıları
daha derinlemesine analiz edilme imkânı kazandı. Edebî metinler hakkında
genelleyici/bütünleyici hükümler verme eğiliminden ayrıntılı çözümleme ediminin
ağır bastığı daha parçalı, müstakil tahlil denemelerine geçildi. Elbette
edebiyat eleştirisindeki bu değişimler üretilen edebî metinlerin niteliği ile
yakından ilgilidir. Çünkü her metin, kendi eleştiri metodunu beraberinde
getirir. Buna göre modernist ve postmodernist metinlerdeki girift anlatı
ağlarını çözümleyebilmek için de yeni yöntemler geliştirildi. Roland Barthes,
Gérard Genette, Seymour Chatman, Dorrit Cohn, Peter Brooks, Manfred Jahn gibi
edebiyat kuramcıları farklılaşan anlatı form ve yapılarını inceleyerek onlara uygun
analiz teknikleri geliştirdiler. Bu bağlamda Seymour Chatman’ın Öykü ve
Söylem: Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı adlı kitabı, sunduğu özgün
çözümleme teknikleri açısından önemli kaynaklardan biridir. Öykü ve Söylem,
sinema ve edebiyatı beraber okuyan, okurlara ve seyircilere aynı anda seslenen,
disiplinlerarası bir metin olarak göze çarpar. Her iki alana dair muhtelif
birçok kavramın birbirleriyle ilişkilendirilerek işlenmesi, yazınsal olanın
şema, diyagram gibi unsurlar aracılığıyla görsel olanla desteklenmesi ve
böylelikle izler-kitleye türlerarası, geniş bir perspektif sunulması, kitabı
diğer anlatıbilimsel çalışmalardan farklı bir noktaya taşır. Bu makalede ise
Haldun Taner’in -öykü, anı ve deneme türlerinden izler taşıması itibarıyla yine
bir nevi “türlerarası anlatı” olarak nitelendirilebilecek- “Karşılıklı” adlı
öyküsü, Chatman’ın anlatı diyagramı bağlamında analiz edilerek çözümlenmeye
çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 10 |