Eski adı
Bakras olan bugünkü Antakya’nın Belen ilçesine bağlı Ötençay köyünde, 1440-1450
yılları arasında dünyaya geldiği tahmin edilen Kâsım Şeybânî, ilerleyen
yaşlarında Bursa’ya geldiği için Osmanlı dönemi biyografi kaynaklarında Bursalı
veya kabrinin bulunduğu İnegöl’e nispeten İnegöllü olarak anılmıştır. Aynı
kaynaklarda Kâsım Şeybânî’nin Halvetî şeyhi Yiğitbaşı Ahmed Şemseddin
Marmaravî’nin halifesi İzzeddin Ali el-Karamanî’den hilafet aldığı ve bir
Halvetî şeyhi olduğu yazılmıştır. Yakın zamanda yayımlanan çalışmalarda da bu
bilgi tekrar edilmiştir. Ancak Kâsım Şeybânî kendi eseri Cevâhirü’l-Ahbâr’da
memleketini, kabilesini, tarikatını ve mezhebini açıkça belirtmiştir. Buna göre
Kâsım Şeybânî’nin memleketi Antakya’nın Bakras nahiyesi, babasının adı Şeyh
İsa, dedesinin adı İdris, büyük dedesinin adı Halil, kabilesinin adı Şeybânî,
tarikatı Vefâiyye ve mezhebi de Hanefiyye’dir. Kaynaklarda bir Halvetî şeyhi
olarak geçmesi, aynı dönemde yaşayan Kâsım-ı Lârendî ile karıştırılmasından
ötürüdür. Kâsım Şeybânî’ye noktacılık mesleğinin atfedilmesi ile 941/1534
yılında öldüğü bilgileri de yine isim müşterekliğinden doğan karışıklığın
eseridir. Osmanlı dönemi biyografi kaynaklarında Kâsım Şeybânî’nin yalnızca Cevâhirü’l-Ahbâr
adlı mev’ıza eseri anılmıştır. Aynı şekilde yakın zamanda yapılan akademik
yayınlarda da tek eseri olduğundan söz edilmiştir. Ancak Kâsım Şeybânî’nin Nasîhatnâme
adında manzum mensur karışık başka bir eserinin daha olduğu tespit edilmiştir.
Bu çalışmada tespit edilen yeni eser, bilgi ve belgeler ışığında Kâsım
Şeybânî’nin biyografisindeki karmaşanın giderilmesi, eserlerinin tanıtımı ve
edebî kişiliğinin tespiti amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 11 |