Savaşa dayalı göç sürecinde zorunlu genç göçmenler çok sayıda sorunla karşılaşmaktadır. Bu problemlerin başında göç ettikleri ülkede sosyal dışlanma ve izolasyon yaşamaları, eğitime erişimlerinin kısıtlı olması gelmektedir. Güçlendirme yaklaşımını temel alan bu çalışmanın amacı Türkiye’de geçici koruma statüsü altında bulunan Suriyeli zorunlu genç göçmenlerin sosyo-demografik durumlarıyla sosyal destek, sosyal işlevsellik, yaşam doyumu faktörleri arasındaki farklılıklarını incelemektir. Bu çalışma gençlerin sosyal destek, yaşam doyumu ve sosyal işlevsellikleri ile sosyo-demografik özellikleri arasındaki farklılıkları bulmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de geçici koruma statüsü altında bulunan 18-29 yaş arasındaki 326 Suriyeli genç zorunlu göçmen oluşturmaktadır. Evreni ise İstanbul, Sakarya ve İzmir’dir. Çalışma nicel yöntem, kartopu örneklem ile gerçekleştirilmiştir. Güven aralığı için %95 anlamlılık değeri için p <.05 değeri kabul edilmiştir. Çalışmada elde edilen verilere göre Türk arkadaşı olan Suriyeli gençlerin sosyal destek, yaşam doyumu, sosyal işlevsellik puanları Türk arkadaşı olmayan gençlere göre daha yüksektir. Bununla birlikte üniversite ve lise mezunu olan gençlerin ilköğretim mezunu olan gençlere göre sosyal destek, yaşam doyumu, sosyal işlevsellik puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonucunda Türkiye’de geçici koruma statüsü altında bulunan gençlerin eğitime katılımlarının arttırılması ve desteklenmesi, arkadaş ilişkilerinin tesis edilmesi ve güçlendirilmesi önerilmektedir.
Forced youth migrants face numerous issues throughout the war-based migration process. Social isolation and exclusion in the country where they emigrate, and their limited access to education are right at the top of these challenges. The study that is based on the empowerment approach aims to examine the differences between the socio-demographic status of young Syrian forced migrants living under Temporary Protection in Turkey and the factors of social support, social functioning, and satisfaction with life. This study specifies the differences between the social support, life satisfaction, and social function of young people and their socio-demographic characteristics. The sample of the study includes 326 Syrian forced migrants aged 18-29 living under temporary protection in Turkey. The research population consists of individuals from Istanbul, Sakarya, and Izmir. Snowball sampling was used in the study that was conducted using a quantitative method. Significance was set at the level P<0.05, and the confidence interval value was set at 95 %. According to the data obtained in the study, Syrian young adults who have Turkish friends have higher scores of social support, satisfaction with life, and social functionality than those who do not have Turkish friends. However, it was seen that the the young people who are high school or college graduates have higher scores of social support, life satisfaction and social functionality compared to the ones who graduated from primary school. The study proposed to increase and support the participation of young adults under temporary protection in Turkey in education and to establish and strengthen the friendships.
young forced migrant perceived social support satisfaction with life social functionality empowerment
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | December 18, 2022 |
Acceptance Date | June 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |