This research was carried out using qualitative research method in order to reveal the experiences of high school and high school graduate students who prepared for the university exam with Oshradyo, an internet-based platform, during the exam preparation process. The study group was determined by the snowball sampling method, and semi-structured interviews were conducted with a total of 30 people, 28 Oshradyo listeners and 2 founding teachers. Separate interview forms were prepared for both groups and the data obtained from the interviews were subjected to content analysis. Coding was done with MAXQDA 2020, a qualitative data analysis program, and themes and subthemes were determined after coding. The findings of the research revealed that the participants benefited from Oshradyo's broadcasts in many educational, social, psychological and cultural aspects during the exam period. In this context, the study tried to reveal that the functions of Oshradyo can be considered as a digital school social service application and that a protective and preventive digital school social service model can be developed to support young people during the exam period by introducing an alternative application similar to this structure.
Bu araştırma üniversite sınavına internet tabanlı bir platform olan Oshradyo ile hazırlanan lise ve lise mezunu öğrencilerin sınava hazırlık sürecindeki deneyimlerinin ortaya konulması amacıyla nitel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup 28 Oshradyo dinleyicisi, 2 kurucu öğretmen toplamda 30 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Her iki grup için ayrı görüşme formları hazırlanmış ve görüşmeden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Nitel veri analiz programı olan MAXQDA 2020 ile kodlamalar yapılmış ve kodlamalar yapıldıktan sonra temalar ve alt temalar belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularında katılımcıların sınav döneminde eğitimsel, sosyal, psikolojik ve kültürel birçok yönden Oshradyo’nun gerçekleştirmiş olduğu yayınlardan yararlandığına ulaşılmıştır. Bu kapsamda araştırmada Oshradyo’nun işlevlerinin dijital bir okul sosyal hizmeti uygulaması olarak ele alınabileceği ve günümüzde bu yapıya benzer alternatif bir uygulamanın ortaya konularak sınav dönemindeki gençlerin desteklenmesine yönelik koruyucu ve önleyici dijital bir okul sosyal hizmeti modelinin geliştirilebileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Work (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | February 17, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |