One of Turkey's most important neotectonic structures East Anatolian Fault Zone (EAFZ), has occurred many earthquakes. One of these earthquakes, the 6.8 Mw Sivrice-Elazig earthquake dated January 24, 2020, was felt in various provinces, especially in Elazig and Malatya, and caused the death of 44 people. It is critical to investigate this earthquake, which caused significant economic damage, and to identify possible hazards on the EAFZ. One of the remote sensing methods DInSAR was used in this study. By choosing two Sentinel 1A descending datasets, 16/01/2020 and 28/01/2020 respectively (pre and post earthquake), the surface deformation and time series were determined. In addition, using the data obtained from the DInSAR results, Elastic Dislocation Modelling has been performed by applying linear and nonlinear inverse solutions to determine the slip amount of the fault structure, the fault surface slip distribution, and determine the strain area. According to the DInSAR results, while there is displacement approximately 26 cm (away from the satellite direction) on the western block of the EAF, 19 cm displacement (towards the satellite direction) are observed in the eastern block, respectively. Elastic Dislocation Modelling shows that the observed deformation pattern can be explained by the slip on a single plane fault of the Elazig earthquake. This fault plane was identified as a southwest strike-slip fault segment, which lies within the upper crustal region and extends to a depth of approximately 10 km. According to the results obtained by elastic modelling; slip ratio was calculated as 1.95 m, Mw 6.75, rupture length 34.78 km, focal depth 10 km, width 7.4 km, strike 240.27°, slope 69.19°, rake 0.19°. Overall, the study reveals the strike-slip of the Sivrice-Elazığ earthquake, shows the deformation after the earthquake, and the elastic half-space fault model.
Türkiye’nin en önemli neotektonik yapılarından biri olan Doğu Anadolu Fay Zonu (DAFZ) üzerinde birçok deprem meydana gelmiştir. Bu depremlerden biri olan 24 Ocak 2020 tarihli, 6.8 Mw büyüklüğündeki Sivrice-Elazığ depremi, başta Elazığ ve Malatya olmak üzere çeşitli illerde hissedilmiş ve 44 kişinin ölümüne sebep olmuştur. Önemli derecede ekonomik hasara yol açan bu depremin araştırılması ve DAFZ üzerindeki olası tehlikelerin belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada uzaktan algılama yöntemlerinden biri olan Diferansiyel İnterferometri (DInSAR) yöntemi kullanılmıştır. 16/01/2020 ve 28/01/2020 tarihli, deprem öncesi ve sonrası olmak üzere iki adet Sentinel 1A alçalan yönlü veri seti seçilerek, deprem sonrası oluşan deformasyonu ve zaman serileri belirlenmiştir. Ayrıca DInSAR sonuçlarından elde edilen veriler kullanılarak, fay yapısına ait kayma miktarı ile fay yüzeyi kayma dağılımının belirlenmesi ve gerinim alanının tespiti için, doğrusal ve doğrusal olmayan ters çözüm işlemleri uygulanarak Elastik Dislokasyon Modellemesi uygulanmıştır. Buna göre DAF hattının batı bloğu üzerinde yaklaşık 26 cm’lik bir hareket (uydu doğrulutusundan uzaklamaşma) söz konusu iken doğu bloğu üzerinde 19 cm (uydu doğrultusuna yakınlaşma) hareket gözlemlenmiştir. Elastik Dislokasyon Modellemesi Elazığ depreminin tek bir düzlemsel fay üzerindeki kayma ile açıklanabildiğini ve fay düzlemi üst kabuk bölgesi içinde kalan ve yaklaşık 10 km'ye kadar derinliğe uzanan, güney batı doğrultu atımlı bir fay segmenti olarak tespit edilmiştir. Bu yarı uzaydaki elastik kayma modellemesiyle elde edilen sonuçlara göre; kayma miktarı (slip) 1.95 m, Mw 6.75, kırılma uzunluğu 34.78 km, odak derinliği 10 km, genişlik 7.4 km, doğrultu 240.27°, eğim 69.19°, rake 0.19° olarak hesaplanmıştır. Bu çalışma Sivrice-Elâzığ depreminin doğrultu atımını ortaya koymakta, deprem sonrası oluşan deformasyonu ve yarı uzaydaki elastik fay modelini göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Acceptance Date | February 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |