In this study, Elmali Basin, which is
located within the boundaries of Uskudar and Kartal districts, is designated as
the study area. Elmali Basin is one of the 7 major basins providing drinking
and potable water to Istanbul. Basin has a dynamic structure due to the
influence of Fatih Sultan Mehmet Bridge connection roads, the Northern Marmara
Motorway and the TEM Highway. This
situation affects the land use and land cover (LULC) classes. In order to determine the time dependent variation
of LULC classes in the Elmali Basin; 2000, 2008 and 2017 dated LANDSAT images
were used. The LULC classes within the basin area were determined by the
unsupervised classification method and the ISODATA algorithm. In order to determine the thematic class of
artificial surfaces, BRBA band ratio method was applied to the same images. The
changes in the basin area were examined and the results of the two methods were
compared with each other.
Bu
çalışmada, İstanbul’un Anadolu Yakası’nda ve Üsküdar ile Kartal İlçe sınırları
içerisinde yer alan Elmalı Havzası çalışma alanı olarak belirlenmiştir. Elmalı
Havzası; İstanbul’a içme ve kullanma suyu sağlayan 7 önemli havzadan bir
tanesidir. Havza; Fatih Sultan Mehmet Köprüsü bağlantı yolları, Kuzey Marmara
Otoyolu ve TEM Otoyolu’nun etkisi sebebiyle dinamik bir yapıdadır ve bu durum
arazi örtüsü ve arazi kullanımı (AÖAK) sınıflarını etkilemektedir. Elmalı
Havzası’ndaki AÖAK sınıflarının zamana bağlı değişimini belirlemek amacıyla;
2000, 2008 ve 2018 yıllarına ait LANDSAT görüntüleri kullanılmıştır. Havza
alanı içerisindeki AÖAK sınıfları kontrolsüz sınıflandırma yöntemi ve ISODATA
algoritması ile belirlenmiş ve aynı görüntülere yapay yüzeyler tematik
sınıfının belirlenmesine yönelik olarak geliştirilmiş BRBA bant oranlama
yöntemi uygulanmıştır. Havza alanı içerisindeki değişim incelenmiş ve
uygulaması yapılan iki yöntemin sonuçları birbirleri ile karşılaştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Acceptance Date | January 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |