İnsanlar, toplum içerisinde yaşayan ve hayatın her döneminde birbirine ihtiyaç duyan sosyal varlıklardır. Bir arada kalma eğilimi olan insan, önce grup sonra toplum düzeyinde bir yapı içerisinde sürekli iletişim halindedir. Bu yapı içerisinde rollerin sınırları ve paylaşımı, diğer bireylerden daha ön plana çıkan bir lider tarafından belirlenmektedir. Günümüzde geleneksel yönetim modelleriyle sergilenen liderliklerin, çalışanların verimliliği, performans sürekliliği ve örgüt başarısı konularında yetersiz kaldığı görülmektedir. Çalışma hayatında artan beklentiler, iş yerleri ve yapılan işleri, çalışanların kendilerini gerçekleştirme platformları haline getirmiştir. Bu beklenti ve ihtiyaçlar doğrultusunda, düzen ve refahın ancak mutlu ve iç huzuru yakalayabilen çalışanlarla sağlanabileceği kanaatiyle erdemli “iyi insan yönetici” liderlik teorileri geliştirilmektedir. Çalışmanın amacı, pozitif lider davranışlarının, çalışanların işle bütünleşmesine olan etkisinde farklı mutluluk kaynaklarının düzenleyici rolünü araştırmaktır. Nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılan çalışma Ankara Merkez ve ilçelerinin yanı sıra Bolu ve Zonguldak’ta hizmet veren Başgimpa Marketler Zinciri çalışanları evreninde gerçekleştirilmiştir. Pilot bir çalışma ile PERMA, işle bütünleşme ve pozitif liderlik ölçeklerinin geçerlilik ve güvenilirlik kontrolleri yapılmış, ardından 312 market çalışanından elde edilen verilerin analizinin gerçekleştirildiği asıl çalışmaya geçilmiştir. Araştırma analizleri sonucunda, yöneticilerin sahip oldukları yetkinliklerin, çalışanlara gösterdikleri bireysel ilginin ve personelini güçlendirici bir yönetim anlayışıyla sergiledikleri davranışların, çalışanların işle bütünleşmelerinde en etkili pozitif liderlik davranışları olduğu tespit edilmiştir.
People are social beings who live in society and need each other at every stage of life. People who tend to stay together are in constant communication within a structure, first at the group level and then at the society level. Within this structure, the boundaries and sharing of roles are determined by a leader who stands out more than other individuals. Today, it is seen that the leaderships exhibited with traditional management models are inadequate in terms of employee productivity, performance continuity and organizational success. Increasing expectations in business life have turned workplaces and the work done into platforms for employees to realize themselves. In line with these expectations and needs, virtuous “good person manager” leadership theories are being developed with the belief that order and prosperity can only be provided by employees who are happy and can achieve inner peace. The aim of the study is to investigate the regulatory role of different sources of happiness in the effect of positive leader behaviors on the integration of employees with work. The study, which was conducted using the relational screening model, one of the quantitative research methods, was conducted among the employees of Başgimpa Market Chain, which provides service in Ankara Center and its districts, as well as in Bolu and Zonguldak. The validity and reliability checks of PERMA, work integration and positive leadership scales were carried out with a pilot study, and then the main study was carried out, in which the data obtained from 312 market employees were analyzed. As a result of the research analyses, it was determined that the competencies of the managers, the individual attention they showed to the employees and the behaviors they displayed with an empowering management approach to their staff were the most effective positive leadership behaviors in the work integration of the employees.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Management Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 23, 2025 |
Publication Date | May 26, 2025 |
Submission Date | January 3, 2025 |
Acceptance Date | April 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 44 |