BibTex RIS Cite

SPANISH CIVIL WAR IN CINEMA

Year 2017, Volume: 2 Issue: 3, 119 - 141, 01.12.2017

Abstract

When we look at the dynamics that have brought the Spanish Civil War to life, both the geopolitical dynamics and the socio-psychological characteristics, as well as economic and religious resources, have an articulated structure. Depending on their geographical and sociological characteristics, the reason why the war is taking place on the Spanish soil has been sought throughout the study. Two main topics that guide us in this process have been tried to deepen in the study. The first one is the 'civil war' phenomenon, and in particular the Spanish Civil War, the second is the peripheral nationalism, which is at the root of the ideological conflicts that have set the stage for the defeat of the republican front, and in particular Catalan nationalism. At the same time, the incident is also noteworthy in that it is not just an "civil" war of Spain, but a preliminary study of a Second World War that takes place before the eyes of the entire world. It is important how an internal account is the focus of attention in Europe and the world, and why other people and the promised states support one side. All of these developments have been handled through reflection on cinema in this work. In the recent period and during the periods of war, cinema works guided us in the sociological analysis and analysis of the work

References

  • Aktoprak, E. (2010). Devletler ve Ulusları: Batı Avrupa’da Milliyetçilik ve Ulusal Azınlık Sorunları. Ankara: Tan.
  • Aranda, V. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1997). Özgürlük [Film]. İspanya, İtalya, Belçika: Fernando De Garcillán.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve Simülasyon (10. Baskı). OIğuz Adanır (Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Benjamin, W. (2017). Pasajlar (13. Baskı). Ahmet Cemal (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Casanova, J. (2015). İspanya İç Savaşı’nın Kısa Tarihi. Uygur Kocabaşoğlu (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Cuerda, J. L. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1999). Kelebeklerin Dili[Film]. İspanya: Fernando Bovaira, Jose Luis Cuerda.
  • Hemingway, E. (2000). Çanlar Kimin İçin Çalıyor (4. Baskı). Güler Dikmen Nalbantoğlu (Çev.). İstanbul: Cem.
  • Loach, K. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1995). Ülke ve Özgürlük[Film]. Almanya, İspanya, İngiltere, İtalya: Rebecca O'Brien.
  • Makal, O. (2010). Sinemada Tarihin Görüntüsü. İstanbul: Beykent Üniversitesi. Oran, B. (1997). Az Gelişmiş Ülke Milliyetçiliği: Kara Afrika Modeli (3. Baskı). Ankara: Bilgi.
  • Saura, S. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1990). Ay Carmela! [Film]. İspanya, İtalya: Andrés Vicente Gómez.
  • Wood, S. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1943). Çanlar Kimin İçin Çalıyor [Film]. ABD: Sam Wood.
  • Vilar, P. (2007). İspanya İç Savaşı. Işık Ergüden (Çev.). Ankara: Dost.
  • Varlık, A. B. (2013). Savaşı Tanımlamak: Terminolojik Bir Yaklaşım. Avrasya Terim Dergisi,1(2), 114-129 http://eurasscience.com/ejatd/article/view/1007000032/1007000015.

Sinemada İspanya İç Savaşı

Year 2017, Volume: 2 Issue: 3, 119 - 141, 01.12.2017

Abstract

İspanya İç Savaşı’nı meydana getiren dinamiklere baktığımızda gerek jeopolitik dinamikler gerek sosyo-psikolojik özellikler gerekse ekonomik ve dini kaynakları bakımından eklemli bir yapı karşımıza çıkar. Kendi coğrafyasına ve sosyolojik özelliklerine bağlı olarak savaşın neden İspanya topraklarında cereyan ettiğinin cevabı çalışma boyunca aranmıştır. Bu süreçte bize rehberlik eden iki ana başlık çalışmada derinleştirilmeye çalışılmıştır. Bunlardan birincisi ’iç savaş’ olgusu ve özelde İspanya İç Savaşı, ikincisi cumhuriyetçi cephenin yenilgisine ortam hazırlayan ideolojik çatışmaların da kaynak noktasında duran periferik milliyetçilikler olgusu ve özelde Katalan milliyetçiliği. Aynı zamanda incelenen olay, sadece İspanya’nın bir “iç” savaşı değil, tüm dünyanın gözleri önünde gerçekleşen bir İkinci Dünya Savaşı’na ön çalışma niteliği taşıması bakımından da dikkate değerdir. Bir iç hesaplaşmanın nasıl Avrupa ve dünya genelinde ilgi odağı olduğu, diğer insanların ve dönemin söz sahibi devletlerinin neden bir tarafa destek oldukları önemli noktalardır. Tüm bu gelişmeler bu çalışmada sinemaya yansımaları üzerinden ele alınmıştır. Yakın dönemde ve savaşın sıcaklığını koruduğu dönemlerdeki sinema yapıtları çalışmanın sosyolojik olarak incelenmesi ve analizinde bize rehberlik etmiştir

References

  • Aktoprak, E. (2010). Devletler ve Ulusları: Batı Avrupa’da Milliyetçilik ve Ulusal Azınlık Sorunları. Ankara: Tan.
  • Aranda, V. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1997). Özgürlük [Film]. İspanya, İtalya, Belçika: Fernando De Garcillán.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve Simülasyon (10. Baskı). OIğuz Adanır (Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Benjamin, W. (2017). Pasajlar (13. Baskı). Ahmet Cemal (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Casanova, J. (2015). İspanya İç Savaşı’nın Kısa Tarihi. Uygur Kocabaşoğlu (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Cuerda, J. L. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1999). Kelebeklerin Dili[Film]. İspanya: Fernando Bovaira, Jose Luis Cuerda.
  • Hemingway, E. (2000). Çanlar Kimin İçin Çalıyor (4. Baskı). Güler Dikmen Nalbantoğlu (Çev.). İstanbul: Cem.
  • Loach, K. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1995). Ülke ve Özgürlük[Film]. Almanya, İspanya, İngiltere, İtalya: Rebecca O'Brien.
  • Makal, O. (2010). Sinemada Tarihin Görüntüsü. İstanbul: Beykent Üniversitesi. Oran, B. (1997). Az Gelişmiş Ülke Milliyetçiliği: Kara Afrika Modeli (3. Baskı). Ankara: Bilgi.
  • Saura, S. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1990). Ay Carmela! [Film]. İspanya, İtalya: Andrés Vicente Gómez.
  • Wood, S. (Yönetmen/Senaryo Yazarı). (1943). Çanlar Kimin İçin Çalıyor [Film]. ABD: Sam Wood.
  • Vilar, P. (2007). İspanya İç Savaşı. Işık Ergüden (Çev.). Ankara: Dost.
  • Varlık, A. B. (2013). Savaşı Tanımlamak: Terminolojik Bir Yaklaşım. Avrasya Terim Dergisi,1(2), 114-129 http://eurasscience.com/ejatd/article/view/1007000032/1007000015.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ali Gündüz

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Gündüz, A. (2017). Sinemada İspanya İç Savaşı. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 2(3), 119-141.