Research Article
BibTex RIS Cite

Michael Chekhov’un Oyunculuk Tekniği: Bir Uygulama Rehberi Olarak Hayali Beden Kavramı

Year 2023, Volume: 8 Issue: 15, 207 - 224, 31.12.2023
https://doi.org/10.55004/tykhe.1296701

Abstract

Bu çalışmanın amacı, oyuncunun kendini geliştirmesi için nasıl bir çalışma disiplini yaratması ve rol yaratım sürecinde -karakter yaratırken- hangi özgün materyaller kullanacağının panoramik görüntüsünü vermek ve hayal kurmanın gücünü, oyunculuk sanatı üzerinden Michael Chekhov’un hayali beden kavramı özelinde açıklamaya çalışmaktır. Oyuncu kişisinin değişimi ve yaratıcı etkiyi hissetmesi, imgelemin gücünü kendi sanatsal çalışmalarında kabul etmesiyle ve daha çok bu kavramın varlığını bilerek yaratılarını oluşturmasıyla mümkün olabilecektir. İmgelem, hayali bir bedeni oluşturmanın dayanak noktalarının birinci basamağında yer alır. Bu yaklaşımı oyuncunun benimsemesi ve çalışmalarında etkilerini gözlemlemesi, onu daha da sanatsal bir yaklaşımın içerisine sürükleyecektir. Bu noktada oyuncu açısından hayal kurmanın vücut fizyolojisi üzerindeki etkilerini doğrudan veya değiştirici bir etkiyle oluşturmayı hedeflemiş olan Chekhov, imgelem gücünün, hayali bir bedeni imlemekle, özellikle de oyuncu tarafından karakter yaratma durumunda nasıl kullanılacağının anahtarını sunmaktadır. Michael Chekhov’un sanatsal yetisi ve oyunculuk anlayışı, performansa dayalı bir dizi psikofiziksel oyunculuk alıştırmalarını oyuncu kişisine sunarken, hayali bir bedenin de önemini hem kuramsal hem de uygulama çalışmalarıyla öğretmeyi hedefler. Bu etkiler ışığında bir uygulama rehberi olarak vurgulanabilecek hayali beden kavramı, hayal gücünün beden ve zihin arasındaki bağlantısıyla oyuncu tarafından nasıl somutlanabileceğine bilimsel bir bakış açısını sunar.

References

  • Adler, S. (2016). Aktörlük sanatı. (N. Özüaydın Çev.) Mitos-Boyut Yayınları.
  • Bartow, A. (Ed.) (2006). Training of the American actor. New York: Theatre Communications Group.
  • Bennett, L. (2013). Inspired states: Adapting the Michael Chekhov Technique for the singing actor. Theatre, Dance and Performance Training, 4(2), 146-161.
  • Chekhov, M. (1985). To the actor: On the technique of acting. New York: Harper & Row, cl953.
  • Chekhov, M. (2014). Oyuncuya. Mitos Boyut Yayınları.
  • Daboo, J. (2007). Michael Chekhov and the embodied imagination: Higher self and non-self. Studies in Theatre and Performance, 27(3), 261-273.
  • Hodge, A. (2010). Twentieth century actor training. Routledge.
  • Kirby, M. (1972). On acting and not-acting. The Drama Review, 16(1), 3-15.
  • Krasner, D. (2000). Method acting reconsidered: Theory, practice. future. Routledge.
  • Meerzon, Y. (2015). Michael Chekhov's Theater of the future: Pros and cons of the failed experiment. Stanislavski Studies, 3(1), 35-52.
  • Moore, S. (2016). Stanislavski sistemi. BGST Yayınları.
  • Özüaydın, N. U. (2011). Stanislavski sistemi ve metot oyunculuğu. Mitos Boyut Yayınları.
  • Petit, L. (2010). The Michael Chekhov handbook: For the actor. New York, NY: Routledge.
  • Stanislavski, K. (2011a). Bir aktör hazırlanıyor. Agora Kitaplığı Yayınları.
  • Stanislavski, K. (2011b). Bir karakter yaratmak. Agora Kitaplığı Yayınları.
  • Steiner, R. (2003). Gizli bilim. Omega Yayınları.
  • Zinder, D. (2007). ‘The actor imagines with his body’–Michael Chekhov: An examination of the phenomenon. Contemporary Theatre Review, 17(1), 7-14.
  • Zinder, D. (2016). Beden, ses, imgelem: imge çalışma eğitimi ve Chekhov tekniği. Mitos-Boyut Yayınları.
Year 2023, Volume: 8 Issue: 15, 207 - 224, 31.12.2023
https://doi.org/10.55004/tykhe.1296701

Abstract

References

  • Adler, S. (2016). Aktörlük sanatı. (N. Özüaydın Çev.) Mitos-Boyut Yayınları.
  • Bartow, A. (Ed.) (2006). Training of the American actor. New York: Theatre Communications Group.
  • Bennett, L. (2013). Inspired states: Adapting the Michael Chekhov Technique for the singing actor. Theatre, Dance and Performance Training, 4(2), 146-161.
  • Chekhov, M. (1985). To the actor: On the technique of acting. New York: Harper & Row, cl953.
  • Chekhov, M. (2014). Oyuncuya. Mitos Boyut Yayınları.
  • Daboo, J. (2007). Michael Chekhov and the embodied imagination: Higher self and non-self. Studies in Theatre and Performance, 27(3), 261-273.
  • Hodge, A. (2010). Twentieth century actor training. Routledge.
  • Kirby, M. (1972). On acting and not-acting. The Drama Review, 16(1), 3-15.
  • Krasner, D. (2000). Method acting reconsidered: Theory, practice. future. Routledge.
  • Meerzon, Y. (2015). Michael Chekhov's Theater of the future: Pros and cons of the failed experiment. Stanislavski Studies, 3(1), 35-52.
  • Moore, S. (2016). Stanislavski sistemi. BGST Yayınları.
  • Özüaydın, N. U. (2011). Stanislavski sistemi ve metot oyunculuğu. Mitos Boyut Yayınları.
  • Petit, L. (2010). The Michael Chekhov handbook: For the actor. New York, NY: Routledge.
  • Stanislavski, K. (2011a). Bir aktör hazırlanıyor. Agora Kitaplığı Yayınları.
  • Stanislavski, K. (2011b). Bir karakter yaratmak. Agora Kitaplığı Yayınları.
  • Steiner, R. (2003). Gizli bilim. Omega Yayınları.
  • Zinder, D. (2007). ‘The actor imagines with his body’–Michael Chekhov: An examination of the phenomenon. Contemporary Theatre Review, 17(1), 7-14.
  • Zinder, D. (2016). Beden, ses, imgelem: imge çalışma eğitimi ve Chekhov tekniği. Mitos-Boyut Yayınları.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied Theatre
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Özgür Küçüköner 0000-0001-8553-5351

Pınar Aras 0000-0003-4340-864X

Publication Date December 31, 2023
Submission Date May 13, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 15

Cite

APA Küçüköner, Ö., & Aras, P. (2023). Michael Chekhov’un Oyunculuk Tekniği: Bir Uygulama Rehberi Olarak Hayali Beden Kavramı. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 8(15), 207-224. https://doi.org/10.55004/tykhe.1296701