It has been considered that the academic studies have the most important contribution to the understanding, application and acceptance of innovations in countries. Scientific research and articles prepared in our country has contributed to the development of accounting standards. With this perspective, the study aims to determine the studies on accounting standards by using content analysis method. Firstly, short information about accounting standards is given and then the content analysis method is briefly described later in the study. According to the findings, most work on accounting standards were made in the years 2009-2010. In addition, number of studies examining the general impact of the standards and applications of accounting standards in small and medium sized enterprises (SME) were higher than other standards. However, there were not any studies conducted about the standards of TFRS 5, The Turkish Accounting Standard (TAS) 17, TAS 24, TAS 26, TAS 29, TAS 31, TAS 32, TAS 33 and TAS 34 between the years 2004-2011. 1.
Yeniliklerin ülkelerde kabul görmesine, anlaşılmasına ve uygulanmasına en önemli katkıyı akademik çalışmaların yaptığı düşünülmektedir. Ülkemizde yapılan bilimsel araştırmalar, makaleler muhasebe standartlarının gelişmesine katkıda bulunmuştur. Buradan hareketle bu çalışmada muhasebe standartlarıyla ilgili yapılan çalışmaların içerik analizi yöntemi kullanılarak tespiti amaçlanmaktadır. Çalışmada öncelikle muhasebe standartları ile ilgili kısa bir bilgiye yer verilmiş daha sonra ise içerik analizi yöntemi kısaca açıklanmıştır. Çalışmanın sonucuna göre, muhasebe standartlarıyla ilgili en çok çalışma 2009-2010 yıllarında yapılmıştır. Ayrıca çalışmanın sonucunda standartların genel etkisinin ve KOBİ’lerde muhasebe standartları uygulamalarının incelendiği çalışma sayısı diğer muhasebe standartlarına göre daha fazladır. Bununla birlikte 20042011 yılları arasında TFRS 5, TMS17, TMS 24, TMS 26, TMS 29, TMS 31, TMS 32, TMS 33 ve TMS 34 standartları ile ilgili çalışma yapılmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 3 |