Intrapreneurship is the concept used to describe the entrepreneurial orientation and activities inside existing organization and it has been attracting lots of attention in the field of management in the recent years. Intrapreneurship is a very important factor for innovation activities. The concept of intrapreneurship is defined as ‘the process of developing new products and new markets’, in order to emphasize the relationship between intrapreneurship and innovation. In this context, basic aim of this research is to determine the effects of intrapreneurship level in organizations on innovation capacity and to demonstrate the relationship between intrapreneurship level and innovation activity. This research shows that there is a positive and meaningful relationship between intrapreneurship and innovation; and intrapreneurship has a determining influence on innovation. Also sub-dimensions of intrapreneurship ‘encouragement by management and organization’, ‘individual motivation’, ‘enabling working environment’ and ‘encouragement to innovation’ has a positive and meaningful relationship but ‘transparency, openness and communality’, ‘individual competence’ and ‘development’ has a negative relationship with the innovation capacity in organizations
Örgüt içindeki girişimcilik olarak tanımlanan iç girişimcilik kavramı son yıllarda üzerinde oldukça durulan ve yönetim alanında ilgi gören konuların başında gelmektedir. İç girişimcilik yenilik çalışmaları için oldukça önemli bir unsurdur. Yenilikle iç girişimciliğin ilişkisini vurgulamak için iç girişimcilik olgusu ‘yeni ürünler ve yeni pazarlar geliştirme süreci’ olarak ifade edilmektedir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı örgütlerdeki iç girişimcilik düzeyinin yenilik yapabilme becerisine olan etkisini tespit etmek ve iç girişimcilik düzeyi ile yenilik arasındaki ilişkinin boyutlarını ortaya koymaktır. Araştırmada iç girişimcilik ile yenilik arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ve iç girişimciliğin yenilik üzerinde belirleyici bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca iç girişimcilik olgusunun alt faktörleri olan yönetim ve organizasyon teşviki, bireysel motivasyon, yapıcı iş çevresi ve yeniliğe teşvik ile yenilik arasında olumlu bir ilişkinin olduğu, şeffaflık ve açıklık, bireysel yetkinlik ve gelişme faktörleri ile yenilik arasında ise olumsuz bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 3 |