In increased competitive environment, the hotel companies which want to increase their productivity have chosen certain segments as the target markets. Increasing number of business trips due to the developments in world trade has taken business people market into a quite significant position, particularly for the city hotels. The companies, which want to include this market segment into their customer portfolio, must know consumption trends of this group. Thus, in this study it has been aimed to determine the hedonist-utilitarian consumption tendencies of business people. Data were collected through a questionnaire based on the quota sampling. The questionnaire was applied to 600 business people in 10 four- and five-star hotels operating in the center of Mersin and Adana. According to the hedonist consumption tendencies of business people, four factors were found. These factors were called as happiness-based, fashion-based, discount-based and socialbased. In respect of utilitarian consumption tendencies, one factor had been determined which was called merit-based
Artan rekabet ortamında verimliliğini artırmak isteyen otel işletmeleri, belli bölümleri hedef pazar olarak seçmektedir. Dünya ticaretinde yaşanan gelişmeler nedeniyle iş seyahatlerinin artması, özellikle şehir otelleri için iş insanları pazar bölümünü oldukça önemli bir hale getirmektedir. Bu önemli pazar bölümünü müşteri portföyüne katmak isteyen işletmelerin, bu grubun tüketim eğilimlerini bilmeleri gerekmektedir. Bu nedenle araştırmada, iş insanlarının hazcı-faydacı tüketim eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Verilerin toplanmasında anket tekniği ve kota örneklemesi kullanılmıştır. Anket, Mersin ve Adana şehir merkezinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı toplam 10 otel işletmesinde 600 iş insanına uygulanmıştır. İş insanlarının hazcı tüketim eğilimlerine ilişkin mutluluk temelli, moda temelli, indirim temelli ve sosyal temelli olmak üzere dört faktör tespit edilmiştir. Faydacı tüketim eğilimlerine ilişkin ise, fayda temelli adı verilen tek faktör belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 6 Issue: 1 |