Research Article
BibTex RIS Cite

Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği

Year 2023, , 63 - 74, 31.08.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1171258

Abstract

Bu araştırmada bir STEM etkinliğinin geliştirilmesi amaçlamaktadır. Bu etkinliği 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz döneminde Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitimi Yüksek Lisans öğrencilerinden STEM Eğitimi dersi alan 5 kişi gerçekleştirmiştir. Etkinliğin geliştirilmesi süreci problem durumunun ve konunun belirlenmesi ile başlamıştır. Etkinliğin konusu belirlenirken Milli Eğitim Bakanlığı’nın yayınladığı İlköğretim Programlarından yararlanılmıştır. Konuyu seçerken günlük yaşama uygun bir konu olmasına özen gösterilmiştir. Aynı zamanda konunun öğrenci seviyesine uygun olup olmadığına ve bu konuya ayrılan ders saati süresine de dikkat edilmiştir. Bütün bunların kapsamında “Madde Döngüleri ve Çevre Sorunları” konusu ile ilgili yürütülen “Bekleme Yapma” adlı etkinlik seçilmiştir. Günlük yaşamla ilişkili olarak araçların trafik ışıklarında dur-kalk yaparken ne kadar karbon salınımı yaptıkları araştırılmıştır ve STEM etkinliği hazırlanmaya başlanmıştır. Etkinliğin hazırlanma sürecinde STEM disiplinleriyle ilgili bilgileri ve mühendislik tasarım süreci aşamalarından yararlanılmıştır. Etkinliğin tasarım geliştirme sürecinde ise pazarlama ve girişimcilik becerileri yer almıştır. Araştırmanın sonucunda yapılan etkinlik günlük yaşamda insanları hem ekonomik yönden olumlu etkilemiş hem de hava kirliliğini azaltan bir etkinlik olmuştur.

References

  • Aslan-Tutak, F., Akaygun, S. ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik,Matematik) eğitimi uygulaması: kimya ve matematik öğretmen adaylarının fetemm farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
  • Aydın-Günbatar, S., Tarkın-Çelikkıran, A., Kutucu, E. S. and Ekiz-Kıran, B. (2018). The influence of a design-based elective STEM course on pre-service chemistry teachers’ content knowledge, STEM conceptions, and engineering views. Chemistry Education Research and Practice, 19, 954-972.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğıṫı̇mı̇nı̇n fen bilgı̇sı̇öğretmen adaylarının karar verme becerıṡ ı̇, bı̇lı̇msel süreç becerı̇lerı̇ ve sürece yönelı̇k algılarına etkı̇sı̇. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bozkurt-Altan, E., Yamak, H. ve Buluş-Kırıkkaya, E. (2016). FETEMM eğitim yaklaşımının öğretmen eğitiminde uygulanmasına yönelik bir öneri: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science,329(5995), 996. doi: 10.1126/science.1194998.
  • Çepni, S (2018). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Çetin, A. and Balta, N. (2017). Pre-Service Science Teachers Views on Stem Materials and Stem Competition in Instructional Technologies and Material Development Course. European Journal of Educational Research, 6(3), 279-288. https://doi.org/10.12973/eu-jer.6.3.279
  • Çorlu, M. S. ve Çallı, E. (2017). STEM kuram ve uygulamalarıyla fen, teknoloji, mühendislik ve matematik eğitimi. Pusula Yayıncılık, İstanbul.
  • Erdogan, N., Corlu, M. S., & Capraro, R. M. (2013). Defining innovation literacy: Do robotics programs help students develop innovation literacy skills? International Online Journal of Educational Sciences, 5(1), 1-9.
  • Gülhan, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin algı, tutum, kavramsal anlama ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hacıoglu, Y., Yamak, H., & Kavak, N. (2016a). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. ERPA International Congresses on Education 2016 (Sözlü Sunum). Saray-bosna.
  • Hacıoğlu, Y. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) eğitimi temelli etkinliklerin fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hynes, M., Portsmore, M., Dare, E., Milto, E., Rogers, C., Hammer, D., & Carberry, A. (2011). Infusing engineering design into high school STEM courses. http://ncete.org/flash/pdfs/Infusing%20Engineering%20Hynes.pdf K-12 STEM education. InEngineering in Pre-College Settings: Synthesizing Research, Policy, and Practices(pp. 35-60). Purdue University Press.
  • Karslı Baydere, F., Hacıoğlu, Y., Kocaman, K. (2019). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) eğitimi etkinlik örneği: pıhtı önleyici ilaç. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5). https://doi.org/10.24106/kefdergi.3051
  • Kolodner, J. L., Crismond, D., Gray, J., Holbrook, J., & Puntambekar, S. (1998). Learning by design from theory to practice. Lewis, T. (2006). Design and inquiry: bases for an accommodation between science and technology education in the curriculum? Journal of Research in Science Teaching, 43(3), 255-281.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W., & Roehrig, G. H. (2014). Implementation and integration of engineering in National Academy of Engineering [NAE] & National Research Council [NRC] (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects. Edt. Katehi, L., Pearson, G. & Feder, M. Washington, DC: National Academies Press.National Academy of Engineering [NAE]. (2010). Standards for K-12 engineering education? Washington, DC: National Academies.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A Framework for k-12 science education: practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National Academic Press.
  • ÖZBİLEN, A. G. (2018). Stem eğitimine yönelik öğretmen görüşleri ve farkindaliklari. Scientific educational studies, 2(1), 1-21.
  • Özçakır-Sümen, Ö., Çalışıcı, H. (2016). Pre-service teachers’ mind maps and opinions on STEM education ımplemented in an environmental literacy course. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(2), 459-476.
  • Radloff, J., and Güzey, S. (2016). Investigating Preservice STEM Teacher Conceptions of STEM Education. Journal of Science Education and Technology, 25(5), 759-774. https://doi.org/10.1007/s10956-016-9633-5
  • Topalsan, A. K. (2018). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının geliştirdikleri mühendislik tasarım temelli fen öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 186- 219. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2018.66
  • Ugras, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşleri [Preschool teachers’ views about STEM applications]. The Journal of New Trends in Educational Science, 1(1),39-54
  • Üçüncüoğlu, İ., ve Bozkurt Altan, E. (2018). Fen Bilimleri öğretmen adayları için STEM odaklı laboratuvar uygulamaları: “Sağlıklı Yaşam" etkinliği. International Journal of Humanities and Education, 4(9), 329-347.
  • Yıldırım, B. (2016). An analyses and meta-synthesis of research on STEM education, Journal of Education and Practice, 7(34), 23-33.
  • Leonard, M., & Derry, S. (2011). “What’s the science behind it?” The interaction of engineering and science goals, knowledge, and practices in a design-based science activity. (Sözlü sunum). WCER Working Paper (No. 2011-5). University of Wisconsin–Madison.
  • Roth, W. M. (2001). Learning science through technological design. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 768-790.
  • Hacıoglu, Y., Yamak, H., & Kavak, N. (2016b). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 807-830.
Year 2023, , 63 - 74, 31.08.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1171258

Abstract

References

  • Aslan-Tutak, F., Akaygun, S. ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik,Matematik) eğitimi uygulaması: kimya ve matematik öğretmen adaylarının fetemm farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
  • Aydın-Günbatar, S., Tarkın-Çelikkıran, A., Kutucu, E. S. and Ekiz-Kıran, B. (2018). The influence of a design-based elective STEM course on pre-service chemistry teachers’ content knowledge, STEM conceptions, and engineering views. Chemistry Education Research and Practice, 19, 954-972.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğıṫı̇mı̇nı̇n fen bilgı̇sı̇öğretmen adaylarının karar verme becerıṡ ı̇, bı̇lı̇msel süreç becerı̇lerı̇ ve sürece yönelı̇k algılarına etkı̇sı̇. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bozkurt-Altan, E., Yamak, H. ve Buluş-Kırıkkaya, E. (2016). FETEMM eğitim yaklaşımının öğretmen eğitiminde uygulanmasına yönelik bir öneri: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science,329(5995), 996. doi: 10.1126/science.1194998.
  • Çepni, S (2018). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Çetin, A. and Balta, N. (2017). Pre-Service Science Teachers Views on Stem Materials and Stem Competition in Instructional Technologies and Material Development Course. European Journal of Educational Research, 6(3), 279-288. https://doi.org/10.12973/eu-jer.6.3.279
  • Çorlu, M. S. ve Çallı, E. (2017). STEM kuram ve uygulamalarıyla fen, teknoloji, mühendislik ve matematik eğitimi. Pusula Yayıncılık, İstanbul.
  • Erdogan, N., Corlu, M. S., & Capraro, R. M. (2013). Defining innovation literacy: Do robotics programs help students develop innovation literacy skills? International Online Journal of Educational Sciences, 5(1), 1-9.
  • Gülhan, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin algı, tutum, kavramsal anlama ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hacıoglu, Y., Yamak, H., & Kavak, N. (2016a). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. ERPA International Congresses on Education 2016 (Sözlü Sunum). Saray-bosna.
  • Hacıoğlu, Y. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) eğitimi temelli etkinliklerin fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hynes, M., Portsmore, M., Dare, E., Milto, E., Rogers, C., Hammer, D., & Carberry, A. (2011). Infusing engineering design into high school STEM courses. http://ncete.org/flash/pdfs/Infusing%20Engineering%20Hynes.pdf K-12 STEM education. InEngineering in Pre-College Settings: Synthesizing Research, Policy, and Practices(pp. 35-60). Purdue University Press.
  • Karslı Baydere, F., Hacıoğlu, Y., Kocaman, K. (2019). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) eğitimi etkinlik örneği: pıhtı önleyici ilaç. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5). https://doi.org/10.24106/kefdergi.3051
  • Kolodner, J. L., Crismond, D., Gray, J., Holbrook, J., & Puntambekar, S. (1998). Learning by design from theory to practice. Lewis, T. (2006). Design and inquiry: bases for an accommodation between science and technology education in the curriculum? Journal of Research in Science Teaching, 43(3), 255-281.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W., & Roehrig, G. H. (2014). Implementation and integration of engineering in National Academy of Engineering [NAE] & National Research Council [NRC] (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects. Edt. Katehi, L., Pearson, G. & Feder, M. Washington, DC: National Academies Press.National Academy of Engineering [NAE]. (2010). Standards for K-12 engineering education? Washington, DC: National Academies.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A Framework for k-12 science education: practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National Academic Press.
  • ÖZBİLEN, A. G. (2018). Stem eğitimine yönelik öğretmen görüşleri ve farkindaliklari. Scientific educational studies, 2(1), 1-21.
  • Özçakır-Sümen, Ö., Çalışıcı, H. (2016). Pre-service teachers’ mind maps and opinions on STEM education ımplemented in an environmental literacy course. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(2), 459-476.
  • Radloff, J., and Güzey, S. (2016). Investigating Preservice STEM Teacher Conceptions of STEM Education. Journal of Science Education and Technology, 25(5), 759-774. https://doi.org/10.1007/s10956-016-9633-5
  • Topalsan, A. K. (2018). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının geliştirdikleri mühendislik tasarım temelli fen öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 186- 219. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2018.66
  • Ugras, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşleri [Preschool teachers’ views about STEM applications]. The Journal of New Trends in Educational Science, 1(1),39-54
  • Üçüncüoğlu, İ., ve Bozkurt Altan, E. (2018). Fen Bilimleri öğretmen adayları için STEM odaklı laboratuvar uygulamaları: “Sağlıklı Yaşam" etkinliği. International Journal of Humanities and Education, 4(9), 329-347.
  • Yıldırım, B. (2016). An analyses and meta-synthesis of research on STEM education, Journal of Education and Practice, 7(34), 23-33.
  • Leonard, M., & Derry, S. (2011). “What’s the science behind it?” The interaction of engineering and science goals, knowledge, and practices in a design-based science activity. (Sözlü sunum). WCER Working Paper (No. 2011-5). University of Wisconsin–Madison.
  • Roth, W. M. (2001). Learning science through technological design. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 768-790.
  • Hacıoglu, Y., Yamak, H., & Kavak, N. (2016b). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 807-830.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bülent Aydoğdu 0000-0003-1989-6081

Ethem Kazancı 0000-0002-7070-0286

Ahmet Kurban 0000-0002-4159-7830

Hüma Karabacak 0000-0001-9057-2683

Melike Savaş 0000-0001-7206-4108

Şeyda Gürel 0000-0003-2181-5690

Publication Date August 31, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Aydoğdu, B., Kazancı, E., Kurban, A., Karabacak, H., et al. (2023). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 6(2), 63-74. https://doi.org/10.47477/ubed.1171258
AMA Aydoğdu B, Kazancı E, Kurban A, Karabacak H, Savaş M, Gürel Ş. Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği. UBED. August 2023;6(2):63-74. doi:10.47477/ubed.1171258
Chicago Aydoğdu, Bülent, Ethem Kazancı, Ahmet Kurban, Hüma Karabacak, Melike Savaş, and Şeyda Gürel. “Fen, Teknoloji, Mühendislik Ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 6, no. 2 (August 2023): 63-74. https://doi.org/10.47477/ubed.1171258.
EndNote Aydoğdu B, Kazancı E, Kurban A, Karabacak H, Savaş M, Gürel Ş (August 1, 2023) Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6 2 63–74.
IEEE B. Aydoğdu, E. Kazancı, A. Kurban, H. Karabacak, M. Savaş, and Ş. Gürel, “Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği”, UBED, vol. 6, no. 2, pp. 63–74, 2023, doi: 10.47477/ubed.1171258.
ISNAD Aydoğdu, Bülent et al. “Fen, Teknoloji, Mühendislik Ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6/2 (August 2023), 63-74. https://doi.org/10.47477/ubed.1171258.
JAMA Aydoğdu B, Kazancı E, Kurban A, Karabacak H, Savaş M, Gürel Ş. Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği. UBED. 2023;6:63–74.
MLA Aydoğdu, Bülent et al. “Fen, Teknoloji, Mühendislik Ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, vol. 6, no. 2, 2023, pp. 63-74, doi:10.47477/ubed.1171258.
Vancouver Aydoğdu B, Kazancı E, Kurban A, Karabacak H, Savaş M, Gürel Ş. Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Eğitimi Etkinlik Örneği: Bekleme Yapma Etkinliği. UBED. 2023;6(2):63-74.